Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK2 lørdag 20. januar 2007 kl 20.10 Profil: POPaganda

Plakatbanditten

Marilyn Monroe sett gjennom øynene til Ron English. Foto: CS Associates
Marilyn Monroe sett gjennom øynene til Ron English. Foto: CS Associates
"POPaganda" er en morsom dokumentar om den lidenskapelige kunstneren Ron English som elsker å sende sine budskap til massene gjennom plakatkunst.

English slår ut til høyre og venstre. I det ene øyeblikket er det en kjent hurtigmatkjede som får sin merkevare snudd på hodet: "Phat Food" – i stedet for fast food. I det neste er det en gigantisk tobakkprodusent som får gjennomgå når English legger ordet "pust" over logoen til firmaet.

Han oppfordrer publikum innstendig til å reevaluere hva det er vi ser og ikke gi etter for reklamens makt. Hans lidenskap og rike fantasi har resultert i bilder av en sterkt overvektig Ronald McDonald, en forførerisk Marilyn Monroe med Mikke Mus-bryster og George W. Bush som apekatt..


Amerikansk dokumentar 2006
Originaltitel: POPaganda: The Art & Crimes of Ron English
Regi: Pedro Carjaval og Ron English
Pressekontakt: Steinar Dahl,
TV-seere bes kontakte Publikumsservice, tlf. 815 65 900, mail: info@nrk.no