Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 søndag 13. juni 2004 kl 20.20 Underverk fra industriens barndom

Storslått serie om industriens underverk

Nils Nordberg leser de norske kommentarene i BBCs serie om underverkene fra industriens barndom. (Foto: Anne Liv Ekroll, NRK)
Nils Nordberg leser de norske kommentarene i BBCs serie om underverkene fra industriens barndom. (Foto: Anne Liv Ekroll, NRK)
Den industrielle revolusjon forandret samfunnsstrukturer og levesett, og brakte med seg flere tekniske nyvinninger og gigantiske konstruksjoner på veien. En rekke av dem har overlevd til våre dager, og i denne programserien presenteres de syv mest storslåtte. De illustrerer til fulle at menneskelig kreativitet og pågangsmot ikke kjenner noen grenser.

Hva med et skip som kan reise uten stans fra England til Australia, med plass til 4000 passasjerer? Er det ikke en knakende god idé med et fyr nesten to mil fra land, konstruert på en bitte liten knaus som sjelden stikker opp av vannet? Og høres det ikke forlokkende ut med en kanal på tvers av Latin-Amerika? Dette er eksempler på ambisiøse prosjekter som faktisk ble fullført – og som i ettertid er blitt karakterisert som underverk.

"Great Eastern"
I første program får vi høre historien om det eneste av disse underverkene som ikke har overlevd til vårt århundre. Det var en gang en engelsk ingeniør som hadde det noe pompøse navnet Isambard Kingdom Brunel. På hans tid dekket det britiske imperiet en fjerdedel av jordkloden, og godeste Kingdom – som han ofte ble kalt – ville bygge et skip som kunne nå fra den ene siden av imperiet til den andre. Etter å ha brukt mye tid på mange overtalelser for å få med nok investorer på det risikable prosjektet, ble konstruksjonen påbegynt i 1854.

Fartøyet ble enormt, faktisk fem ganger større enn noe tidligere skip. Dobbeltskrog ville gjøre skipet nesten umulig å senke. "Great Eastern" var et dampskip, og måtte derfor romme nok kull til den lange reisen. I tillegg skulle det ha plass til hele 4000 passasjerer. Konstruksjonen begynte i 1854, og fem år senere var skipet klart for jomfruturen.

Hvordan gikk det slutt med Kingdom og hans vidløftige prosjekt? Vel, det gikk ikke helt etter planen, selv om "Great Eastern" på sett og vis kom til nytte.

Nils Nordberg leser de norske kommentarene.

Innkjøpt dokumentarserie fra BBC
Originaltittel: Seven Wonders from the Industrial World
Pressekontakt: Håkon M. Sverdrup 23 04 98 41 (92 01 55 79),

Bilder:

Nils Nordberg leser de norske kommentarene i BBCs serie om underverkene fra industriens barndom. (Foto: Anne Liv Ekroll, NRK)