Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 tirsdag 18. oktober 2005 kl 22.30 Safari

Er kunst og kunstner merkevare?

Marte Spurkland er programleder for Safari. (Foto: Anne Liv Ekroll, NRK)
Marte Spurkland er programleder for Safari. (Foto: Anne Liv Ekroll, NRK)
Dette er den første av to sendinger om kunstnerne og markedet. Hvordan opererer kunstnerne i et marked hvor kravene til synlighet og kampen om oppmerksomhet blir stadig mer tilspisset?

I kveld og neste tirsdag sender Safari to programmer om kunstnerne og markedet.

I kveld dreier det seg om kunstnerrollen. Hvordan og i hvor stor grad forholder kunstnerne seg til mekanismer som kjøp, profilering, tilpassing og stjernefaktor?

Vi intervjuer Jan Groth og Børre Sæthre om sine syn på og tilnærminger til markedet. Dessuten møter vi en kunsthistoriker og en representant for næringslivet som ønsker å utfordre den tradisjonelle norske kunstnerrollen.

Ibsenbyen Skien
2006 er det store Ibsen-året og Skien er plukket ut til å være en av fire offisielle Ibsen-byer. Vi har vært der og undersøkt hvorfor Ibsen betyr så mye for byen, og hva som blir gjort for å profilere den som Ibsen-by. Vi har snakket med folk fra Teater Ibsen, Ibsen-museet og skiensbeboerne selv.


Forfatterbranding, hva er det?
Må forfattere fremstå på en spesiell måte for å selge bøker? Vi møter bokdebutant Anne Gjeitanger.

I forbindelse med høstlanseringen diskuterer vi "branding" av forfattere med forlagsredaktør Geir Gulliksen og trendanalytiker Kristin Undheim.

Designåret: Johan Verde "Silver Mechanic"
I høst gir Safari design litt ekstra oppmerksomhet, og hver uke presenterer Sven-Erik Helgesen et godt norsk designprodukt.

Industridesigneren Johan Verde er tildelt flere priser, og har tegnet alt fra sjokoladebiter til ski, stoler og andre industrielle produkter. Safari viser "Silver Mechanic", herresmykker som kombinerer sølv med kulelager av stål.

Eventyret om Ulvangsokken
Eventyret om ullsokken som ble til gullsokken er historien om den velkjente Ulvangsokken. Det er også eventyret om askeladden, Jon Inge Gullikstad, som like etter OL på Lillehammer kom til skikongen Vegard Ulvang og spurte om han ville låne ut navnet sitt til en ganske alminnelig grå ullsokk. I år har den suksessfylte ullsokken 10 års jubileum, og skal for først gang lanseres ute på det internasjonale markedet. Safari følger med på om lanseringen blir en suksess. Vi møter både Vegard Ulvang og gründeren Jon Inge Gullikstad som forteller hisotrien bak sokken, og som blir med på lanseringsferden.


Egenproduksjon fra NRK Kultur (2005)
Programleder: Marte Spurkland
Reportere: Helge Semb, Tina Waldø-Jensen, Sven Erik Helgesen, Arild Jonsjord, Marit Christina Lie, Hanne Skrikerud, Barbro Ross Viallatte og Atta Ansari
Vaktsjef: Jo Raknes
Prosjektleder: Bjørn Hulleberg
Pressekontakt: Eirin Grytbakk, tlf 23 04 86 96/995 39 252