NRK2 tirsdag 21. mai 2002 kl 21.00 Niern: Dagens skjønnhet
Kysk erotikk
![]() |
Tre tirsdager på rad sender NRK2 filmer av Luis Buñuel (1900-83), en av fransk films store regissører. Først ut er "Dagens skjønnhet", der vi møter Catherine Deneuve i rollen som Séverine, en ung, vakker og nygift, men seksuelt frustrert kvinne. Nysgjerrig oppsøker hun i hemmelighet et luksusbordell hvor hun snart tilbyr sine tjenester under navnet Belle de jour - dagens skjønnhet.
Mens legeektemannen Pierre går på jobb, tilbringer Séverine ettermiddagene på bordellet. Men dette dobbeltspillet har sin pris.
Om "Dagens skjønnhet" sa regissøren Luis Buñuel: "Det er en pornografisk film, og med det mener jeg kysk erotikk. Jeg har overført til lerretet den moralske konflikt mellom Séverines samvittighet og den patologiske trang som byr henne å fornedres og ydmykes."
Drøm og virkelighet
"Dagens skjønnhet" er med sin utsøkte fotografering, sine vakre høstfarger og elegante miljøer en av Buñuels mest estetiske filmer. Filmen innledes med at en ung kvinne trekkes ut av en vogn av to uniformerte menn. Hun blir bundet til et tre, pisket og senere voldtatt. Det hele skjer etter ordre fra en mann som taust overvåker det som skjer. Handlingen flyttes så plutselig til en moderne parisisk leilighet der kvinnen, Séverine (Catherine Deneuve), og mannen, Pierre (Jean Sorel), nå sitter overfor hverandre - et ungt og tilsynelatende lykkelig ektepar.
Den innledende episoden framstilles som kvinnens dagdrøm - en fantasi som blir mer og mer grotesk ettersom den settes i kontrast til ekteparets platoniske, aseksuelle samlivsform. Vår overraskelse blir desto større når vi følger kvinnen til et bordell der hun tilbyr sine tjenester under navnet Belle de Jour - navnet på en blomst som kun blomstrer om dagen.
Den ganske så kronologiske handlingen avbrytes til stadighet av scener som vi i begynnelsen tar for å være produkter av kvinnens fantasi, men som vi gradvis får problemer med å skille fra virkeligheten.
Denne dobbeltheten, der fantasi og virkelighet glir over i hverandre, er også tydelig i filmens sluttscener der vi blir tilbudt to mulige utganger.
Filmklassiker
Nyutsendelsen av Buñuels klassiker fra 1967 ble godt mottatt av kritikerne. "Nettopp hans direkte tilnærming til temaet, enkelheten, et totalt fravær av fiksfakserier og liksompsykologi gjør filmen til et intenst studium av et kvinnesinn," mente Dagbladets anmelder. ".. en uvanlig heldig kombinasjon av inspirert regi, dyktig foto og en fordomsfri behandling av kvinnens seksualitet." (Klassekampen). "Belle de Jour er i dobbelt forstand et fantastisk kvinneportrett. Filmen er også et intenst underholdende erotisk melodrama." (Dagsavisen)
De neste to Buñuel-filmene på NRK2 er "Borgerskapets diskrete sjarm" og "Begjærets dunkle mål".
17. mai sender NRK2 et portrett av filmskaperen i serien "Profil".
Fransk/italiensk filmklassiker fra 1967
Originaltittel: Belle de Jour
Regi: Luis Buñuel
I rollene: Catherine Deneuve, Jean Sorel, Michel Piccoli
Pressekontakt: Anna-Marie Normann, tlf. 23 04 78 43
Bilder
1. Séverine (Catherine Deneuve) tar jobb på et luksusbordell der hun tar imot sine kunder under navnet Belle de Jour - dagens skjønnhet.
2. Séverine (Catherine Deneuve) elsker sin mann Pierre (Jean Sorel), men hun klarer ikke å nærme seg ham seksuelt.
Mens legeektemannen Pierre går på jobb, tilbringer Séverine ettermiddagene på bordellet. Men dette dobbeltspillet har sin pris.
Om "Dagens skjønnhet" sa regissøren Luis Buñuel: "Det er en pornografisk film, og med det mener jeg kysk erotikk. Jeg har overført til lerretet den moralske konflikt mellom Séverines samvittighet og den patologiske trang som byr henne å fornedres og ydmykes."
Drøm og virkelighet
"Dagens skjønnhet" er med sin utsøkte fotografering, sine vakre høstfarger og elegante miljøer en av Buñuels mest estetiske filmer. Filmen innledes med at en ung kvinne trekkes ut av en vogn av to uniformerte menn. Hun blir bundet til et tre, pisket og senere voldtatt. Det hele skjer etter ordre fra en mann som taust overvåker det som skjer. Handlingen flyttes så plutselig til en moderne parisisk leilighet der kvinnen, Séverine (Catherine Deneuve), og mannen, Pierre (Jean Sorel), nå sitter overfor hverandre - et ungt og tilsynelatende lykkelig ektepar.
Den innledende episoden framstilles som kvinnens dagdrøm - en fantasi som blir mer og mer grotesk ettersom den settes i kontrast til ekteparets platoniske, aseksuelle samlivsform. Vår overraskelse blir desto større når vi følger kvinnen til et bordell der hun tilbyr sine tjenester under navnet Belle de Jour - navnet på en blomst som kun blomstrer om dagen.
Den ganske så kronologiske handlingen avbrytes til stadighet av scener som vi i begynnelsen tar for å være produkter av kvinnens fantasi, men som vi gradvis får problemer med å skille fra virkeligheten.
Denne dobbeltheten, der fantasi og virkelighet glir over i hverandre, er også tydelig i filmens sluttscener der vi blir tilbudt to mulige utganger.
Filmklassiker
Nyutsendelsen av Buñuels klassiker fra 1967 ble godt mottatt av kritikerne. "Nettopp hans direkte tilnærming til temaet, enkelheten, et totalt fravær av fiksfakserier og liksompsykologi gjør filmen til et intenst studium av et kvinnesinn," mente Dagbladets anmelder. ".. en uvanlig heldig kombinasjon av inspirert regi, dyktig foto og en fordomsfri behandling av kvinnens seksualitet." (Klassekampen). "Belle de Jour er i dobbelt forstand et fantastisk kvinneportrett. Filmen er også et intenst underholdende erotisk melodrama." (Dagsavisen)
De neste to Buñuel-filmene på NRK2 er "Borgerskapets diskrete sjarm" og "Begjærets dunkle mål".
17. mai sender NRK2 et portrett av filmskaperen i serien "Profil".
Fransk/italiensk filmklassiker fra 1967
Originaltittel: Belle de Jour
Regi: Luis Buñuel
I rollene: Catherine Deneuve, Jean Sorel, Michel Piccoli
Pressekontakt: Anna-Marie Normann, tlf. 23 04 78 43
Bilder
1. Séverine (Catherine Deneuve) tar jobb på et luksusbordell der hun tar imot sine kunder under navnet Belle de Jour - dagens skjønnhet.
2. Séverine (Catherine Deneuve) elsker sin mann Pierre (Jean Sorel), men hun klarer ikke å nærme seg ham seksuelt.