Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK2 mandag 19. oktober 2009 kl 23.05 I magasinenes verden

Magneter på glanset papir

I magasinenes verden: Vi oversvømmes av magasiner med glansede forsider og fristende innhold. (Foto: Irane Angelico og Abbey Jack Neidik)
I magasinenes verden: Vi oversvømmes av magasiner med glansede forsider og fristende innhold. (Foto: Irane Angelico og Abbey Jack Neidik)
Denne serien tar oss bak kulissene i noen av verdens største magasiner. Vi får et innblikk i konflikter, stramme budsjetter, kreative prosesser og et glimt inn i redaktørenes kontorer, opptakssteder, intervjuer og fotoseanser.

Serien avdekker prakten, spenningene og konfliktene som kan oppstå når en ny magasinutgave blir til.

Vi avslører arbeidsmetodene til de etablerte aktørene "Vanity Fair", "Playboy", "Time", "Paris Match" og "Rolling Stone", og nyere banebrytende utgivelser som "Colors" og "Vice".

Magasinenes påvirkning er enorm
Serien fokuserer også på magasinenes utvikling fra deres europeiske litterære opphav til deres nåværende popularitet, og på hvilken mektig innflytelse de har på vår sosiale, politiske og kulturelle identitet i dag.

Vi får se hvordan de store magasinene drives, og møter en verden av mediebaroner, dyktige redaktører, skribenter fra alle verdenshjørner og irritable designere. Vi blir vitne til debattene dem i mellom og får innblikk i de kreative prosessene når nye ideer blir satt ut i livet.

Serien tar for seg tre sentrale temaer og sider ved magasinene – magasinenes symbolske makt, magasiners rolle i forhold til sosial endring, og den multinasjonale magasinindustrien.

Del 1: Symbolenes makt
Innholdet i magasinene fanger og former et samfunns identitet. Denne første delen handler om hvordan de definerer våre kulturelle og personlige forestillinger, publikasjonenes rolle i demokratiets utvikling og forbrukersamfunnets vekst.

Vi går tilbake til London i 1731, da Edward Cave presenterte det første magasinet. Så til Paris der "L’Illustration" presenterte de første fotografiene for et ivrig publikum. Deretter introduserte "Vanity Fair" europeisk kunst for magasinpublikummet, og hver nordamerikanske husstand leste magasinet "Life".

Vi blir med et nytt, lekkert motemagasin på visningen av dagens haute couture fra Valentino, og oppsøker sydsiden av Chicago sammen med "National Geographic" for å fotografere fattigdom i et i-land.

De ypperste av samtidens magasinredaktører forteller hvordan de må balansere mellom kunstneriske krav og økonomiske begrensninger for innfri lesernes forventninger til bladet.

Sendt tidligere.

Kanadisk dokumentar fra 2007
Produsert av: Irane Angelico og Abbey Jack Neidik
Pressekontakt: presse@nrk.no
TV-seere bes kontakte Publikumsservice, tlf 815 65 900 info@nrk.no