Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK2 torsdag 25. oktober 2007 kl 20.40 Og nå: Reklame! "På tur med Freia"

Et lite stykke Norge

Freia har gjennom generasjoner solgt det ganske så unorske og usunne produktet sjokolade som det sunneste og mest norske som finnes.(Foto: Stiftelsen Norsk Handelsmuseum og Norsk Reklamemuseum)
Freia har gjennom generasjoner solgt det ganske så unorske og usunne produktet sjokolade som det sunneste og mest norske som finnes.(Foto: Stiftelsen Norsk Handelsmuseum og Norsk Reklamemuseum)
Hvorfor vet alle at Freias melkesjokolade er "et lite stykke Norge"? Freia har gjennom generasjoner solgt det ganske så unorske og usunne produktet sjokolade som det sunneste og mest norske som finnes.

- Insisterer vi på at noe er norsk lenge nok, ja, så er det norsk, svarer Kathrine Skretting, professor i film- og medievitenskap.

For tenk bare på "tursjokoladen" Kvikk-lunsj og Melkesjokoladen. Finnes det noe mer norsk? I så fall må det være polfarerne våre, men sannelig figurerer polfarer Roald Amundsen fremdeles bak på Selskapssjokoladen. Han spiste nemlig Selskapssjokolade til frokost på Sydpolen.

Skulle bli like god på reklame som sjokolade
Freia er vår eldste gjenlevende sjokoladefabrikk. Riktignok er den nå amerikanskeid, men det er en annen historie. Freias grunnlegger, Johan Throne Holst, la stor vekt på moderne reklame. Han ville at selskapet skulle bli like god på reklame som på sjokolade, og var tidlig ute med å ta i bruk film for å spre budskapet om nytelsesmiddelet sjokolade og dens fantastiske egenskaper.

Om serien
I hele sommer kan du se reklamefilmer på NRK. I en serie på ni programmer presenteres kinoreklamer fra 1920-årene og fram til i dag.

Reklamefilmens hensikt har ikke forandret seg – de skal selge oss noe. Men fordi filmens formspråk forandrer seg stadig fortere, er gjensynet med gårsdagens litt latterlige reklameuttrykk ganske underholdende.

Utover i serien skal det handle om hvordan reklamen har utnyttet alt fra norsk natur, bonderomantikk og kvinnefrigjøring for å selge oss mat, sko, vaskepulver, tobakk, brus og sjokolade….og ny teknologi i hjemmene.

Programmet er sendt tidligere.

Program fra Perspektiv-redaksjonen NRK Fakta (2007)
Prosjektleder: Harald Reitan, tlf: 41 47 60 60
Pressekontakt: Inger Larsen, tlf: 23 04 74 83 / 98 87 50 78
TV-seere bes kontakte Publikumsservice, tlf: 815 65 900 info@nrk.no