Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK3 søndag 10. mai 2009 kl 20.00 Marc Jacobs og Louis Vuitton

Motebransjens superstjerne

Med oppkjøpet av superdesigneren Marc Jacobs
 har Louis Vuitton skutt gullfuglen. (Foto: Benoit Peverelli/Arte France)
Med oppkjøpet av superdesigneren Marc Jacobs har Louis Vuitton skutt gullfuglen. (Foto: Benoit Peverelli/Arte France)
Louis Vuitton-gruppen er selve giganten innen luksusmote og eksklusiv design, særlig innen vesker og reiseeffekter. I 1997 kjøpte konsernet opp motehuset til den amerikanske designeren Marc Jacobs, som i dag er sjefdesigner i selskapet og motebransjens gullgutt nummer én.

Kveldens franske dokumentar ser nærmere på den lykkelige symbiosen mellom det tradisjonsrike motehuset og den amerikanske designrebellen. Det skal være første gang noen har fått lov til å filme Marc Jacobs i aksjon, og det er ikke minst hans rolle som kreativ kunstner filmen konsentrer seg om.

Vi får følge ham tett i Paris og i New York, i atelierene, på kontoret og bak catwalken sammen med modellene.

Moteikonenes favoritt
Helt siden Audrey Hepburn og Catherine Deneuves glansdager har Louis Vuitton blitt frontet av de store verdensstjernene og supermodellene. I dag er det Victoria Beckham, Naomi Campbell, Sofia Coppola, Uma Thurman, Dita Von Teese og andre moteikoner det gjelder.

Louis Vuitton selger varene sine kun i egne butikker, og har ingen automatisk produksjon. I gjennomsnitt handler butikkenes kunder for over 20.000 kroner.

Marc Jacobs tar det helt ut, og i filmen ser vi hvordan han kreerer en ny, kubistisk-inspirert veske. Prisen er nærmere 270.000 kroner, men så produseres også modellen bare i 28 signerte eksemplarer.

Fransk dokumentar
Originaltittel: Marc Jacobs & Louis Vuitton
Produksjon: Arte France (2007)
Regi: Loïc Prigent
Pressekontakt: Helene Amlie, 23 04 77 51 / 951 00 299
Tv-seere bes kontakte Publikumsservice, tlf 815 65 900