NRK1 onsdag 3. februar 1999 kl 22.00 Schrödingers katt
Schrödingers katt (ttv)
NRK1 onsdag 3. februar kl 22.00
Schrödingers katt
Jagerflyvere får oftere jentebarn
Jagerflyvere får oftere jentebarn enn andre i normalbefolkningen. Undersøkelser i flere land bekrefter denne kjønnsfordelingen. Nå har også en forskergruppe ved Haukeland Sykehus i Bergen lagt fram en rapport som hevder det samme.
Forskerne er foreløpig forsiktige med å fastslå årsaken til dette. Man har antydet både ioniserende stråling fra kosmos, radarstråling og elektromagnetiske felt i cockpit. Men dette utsettes også trafikkflyvere for, og blant dem finnes ikke denne skjeve kjønnsfordelingen. Jagerflyvere er derimot utsatt for langt større aksellerasjonskraft enn trafikkflyvere, og denne, såkalte G-krafta, kan utgjøre en kolossal kroppslig belastning.
Schrødingers Katt viser i kveld hvordan denne G-krafta virker på kroppen, og om den kan være årsak til at jagerflyvere som oftest får jentebarn.
Cand. polit. Svenn- Erik Mamelund ved Universitetet i Oslo legger i kveldens program fram nye opplysninger om spanskesyken i Norge. Det viser seg at spanskesyken, som herjet i 1918, var langt mer omfattende enn man tidligere har trodd. Halvparten av Norges befolkning ble angrepet av denne agressive influensaen, og mellom 13 - 15.000 mennesker dode. Det merkelige var at det var folk i sin beste alder som ble hardest rammet av spanskesyken.
Reporter er Sverre Krüger.
Miljøvennlige bilmotorer
I en moderne bil er topplokket eller sylinderlokket den mest kompliserte delen, mener mange. Her er ventiler og avgassrør, innsprøyting og avkjøling , vann- og oljesystem. Og alt skal ligge nær hverandre og fungere i rasende takt.
Nå er forskere i Trondheim i gang med å utvikle topplokket til Volvos nye og mer effektive miljøvennlige bilmotor. Grunnen til dette er at SINTEF-miljøet er blant Europas beste og raskeste når det gjelder å utvikle slike aluminiumsprototyper. Det tverrfaglige forskermiljøet i Trondheim klarer en slik prosess på knappe to måneder, mot normalt seks måneder. Derfor har Volvo søkt til Trondheim for å få gjennomført sin kanskje vanskeligste tekniske prosess.
Reporter er Olav Høgetveit.
NRK1 onsdag kl 22.00
Egenprodusert fra Forskningsredaksjonen i NRK Sør- Trøndelag
Reportere: Sverre Krüger og Olav Høgetveit
Produksjonsleder: Ingrid Wold
Pressekontakt i Fjernsynets informasjonsavdeling: Siri G. Meyer, tlf. 23048123
Schrödingers katt
Jagerflyvere får oftere jentebarn
Jagerflyvere får oftere jentebarn enn andre i normalbefolkningen. Undersøkelser i flere land bekrefter denne kjønnsfordelingen. Nå har også en forskergruppe ved Haukeland Sykehus i Bergen lagt fram en rapport som hevder det samme.
Forskerne er foreløpig forsiktige med å fastslå årsaken til dette. Man har antydet både ioniserende stråling fra kosmos, radarstråling og elektromagnetiske felt i cockpit. Men dette utsettes også trafikkflyvere for, og blant dem finnes ikke denne skjeve kjønnsfordelingen. Jagerflyvere er derimot utsatt for langt større aksellerasjonskraft enn trafikkflyvere, og denne, såkalte G-krafta, kan utgjøre en kolossal kroppslig belastning.
Schrødingers Katt viser i kveld hvordan denne G-krafta virker på kroppen, og om den kan være årsak til at jagerflyvere som oftest får jentebarn.
Cand. polit. Svenn- Erik Mamelund ved Universitetet i Oslo legger i kveldens program fram nye opplysninger om spanskesyken i Norge. Det viser seg at spanskesyken, som herjet i 1918, var langt mer omfattende enn man tidligere har trodd. Halvparten av Norges befolkning ble angrepet av denne agressive influensaen, og mellom 13 - 15.000 mennesker dode. Det merkelige var at det var folk i sin beste alder som ble hardest rammet av spanskesyken.
Reporter er Sverre Krüger.
Miljøvennlige bilmotorer
I en moderne bil er topplokket eller sylinderlokket den mest kompliserte delen, mener mange. Her er ventiler og avgassrør, innsprøyting og avkjøling , vann- og oljesystem. Og alt skal ligge nær hverandre og fungere i rasende takt.
Nå er forskere i Trondheim i gang med å utvikle topplokket til Volvos nye og mer effektive miljøvennlige bilmotor. Grunnen til dette er at SINTEF-miljøet er blant Europas beste og raskeste når det gjelder å utvikle slike aluminiumsprototyper. Det tverrfaglige forskermiljøet i Trondheim klarer en slik prosess på knappe to måneder, mot normalt seks måneder. Derfor har Volvo søkt til Trondheim for å få gjennomført sin kanskje vanskeligste tekniske prosess.
Reporter er Olav Høgetveit.
NRK1 onsdag kl 22.00
Egenprodusert fra Forskningsredaksjonen i NRK Sør- Trøndelag
Reportere: Sverre Krüger og Olav Høgetveit
Produksjonsleder: Ingrid Wold
Pressekontakt i Fjernsynets informasjonsavdeling: Siri G. Meyer, tlf. 23048123