Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 fredag 23. april 2004 kl 00.00 Singel og sang

Den kommersielle popens historie

Bjørn Ulvaeus forteller om den enorme suksessen med ABBA – og om de forferdelige kostymene – i siste del av „Singel og sang
Bjørn Ulvaeus forteller om den enorme suksessen med ABBA – og om de forferdelige kostymene – i siste del av „Singel og sang". (Foto: BBC)
På midten av 60-tallet var den klassiske popsangen på tre minutter utrydningstruet. Men produsenter, låtskrivere og utøvere har gjennom tiårene gjenoppfunnet låten med den radiovennlig lengden. I siste del av "Singel og sang" følger vi den reinspikka popen fra The Monkees til Britney Spears.

Grupper som The Beatles og Beach Boys skrev etter hvert mer sofistikert musikk, og sviktet dermed en generasjon tenåringer som ønsket seg mindre kompliserte låter. Dermed åpnet et tomrom seg i markedet, og inn kom The Monkees, en ferdigfabrikkert gruppe fra USA. Bak dem stod produsenter som holdt stram regi.

Kommersiell suksess
The Monkees fikk tilgang på de beste låtskriverne, og med Neil Diamonds "I’m A Believer" tok de verden med storm. Etter suksessen ønsket gruppa etter hvert å stå på egne ben, men dermed forsvant også populariteten blant tenåringene.

Samtidig hadde Motowns låtskrivere, produsenter og musikere nærmest perfeksjonert samlebåndsprinsippet i den kommersielle popen. Det neste tiåret fant sin største kommersielle suksess i ABBA, som gjorde seg uforglemmelige med låten "Dancing Queen", outrerte scenekostymer og varemerket kitsch europop.

Polert punk
Samtidig som ABBA herjet hitlistene, dukket et annet 70-tallsfenomen opp – punken. Til tross for at den hylte ut mot det etablerte, var også punken skapt for å selge, og var en av de alternative sjangrene som gikk tilbake til det svært kommersielle tre minutter lange formatet på låtene.

Den amerikanske gruppen Blondie med popikon Debbie Harry som frontfigur, var de første som fullt ut forsto punkens kommersielle appell på slutten av 70-tallet.

Fram til dagens popmusikk
Tretti år etter at The Monkees oppstod, skulle det samme konseptet med ferdigfabrikkerte grupper gjenvinne sin popularitet. Her var det produsenter som regisserte både musikk og image. Dette var jente- og guttegrupper som henvendte seg til stadig yngre målgrupper.

På reisen videre mot dagens musikkbilde får vi i "Singel og sang" blant annet høre om den første musikkvideoen, "Video Killed The Radio Star", og om et mer elektronisk lydbilde. Vi skal også innom Madonnas "Like A Virgin", Kylie Minogues tid hos Londons "Hit Factory", stjerneprodusenten Max Martin, Britney Spears og Hearsay. Sistnevnte var et resultat av et nytt fenomen, reality-fjernsyn, der tv-seerne stemte frem hvem som skulle være med i gruppa.

Om serien
Noen sanger smyger seg umerkelig inn i bevisstheten din, og før du vet ordet av det, går du konstant rundt og nynner på melodien, ute av stand til å få den vekk. I denne prisbelønte serien reiser vi gjennom populærmusikkens historie – fra tidligere tiders helter som Louis Armstrong og George Gershwin til dagens popidoler som Madonna og Kylie Minogue.

Gjennom intervjuer med artister, komponister, anmeldere, forfattere og andre musikkelskere gir denne serien et unikt bilde av populærmusikkens utvikling fra ragtime på begynnelsen av 1900-tallet til vår tids pop. Serien kan blant annet by på intervjuer med artister som Burt Bacharach, Tony Bennett, Ray Charles, Keith Richards og Kylie Minogue – i tillegg til masse musikk.

Til tross for at den åtte episoder lange serien er britisk, er det USA som dominerer – på samme måte som amerikanerne har dominert populærmusikken det siste århundret.

Innkjøpt musikkprogram fra BBC
Originaltittel: "Walk On By"
Norske kommentarer lest av Jostein Pedersen.
Kontaktperson: Niels Bierge
Pressekontakt: Eirin Grytbakk, tlf 23 04 86 96/995 39 252