Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK2 mandag 30. mars 2009 kl 19.30 Berulfsens fargerike: Rød tråd

Berulfsen ser rødt

Berulfsen på hesteryggen i Mexico. (Foto: Rolf Larsen)
Berulfsen på hesteryggen i Mexico. (Foto: Rolf Larsen)
Gjennom historien har fargen rød vært et mektig symbol, så vel for konger som for kongens menn. Rødfargen er også den kraftigste vi har, og symboliserer alt fra lidenskap og begjær til sinne og fare. Men hvordan har egentlig rødt det i dag?

I kveld følger vi Torkjell Berulfsen over store deler av verden; fra Storbritannia til Spania, Mexico, Kina og USA. Berulfsens røde tråd i dette programmet er nettopp rødfargen, og uttrykket "en rød tråd" viser seg å ha flere opprinnelser.

I London forteller fargeekspert Angela Wright om barns opplevelse av farger.
Hun mener det er feil å overøse små barn med kraftige farger fra fødselen av fordi det kan overstimulere de små. Overstimulert er nemlig førerne av røde biler; det viser seg at det er disse som får flest fartsbøter!

Kaktuslus
Likevel suser Berulfsen glad og fornøyd av gårde i sin røde Ferrari, på jakt etter rødfargen cochineal sin tilblivelse.

I Mexico oppsøker han en fargefabrikk og studerer kaktuslusen på nært hold. Hvem skulle tro at denne lusa produserer rødfargen vi har i leppestiften?

Om serien
Gjennom åtte program tar Torkjell Berulfsen oss med på en reise over nær sagt hele verden. På veien dveler han ved fargenes betydning og historie.
- Hvis jeg ikke hadde vært programsekretær, ville jeg ha vært påfugl. Skarpe, rene og klare farger er for meg en daglig fryd og juletrefest. Det er en klisjé, men det er en grunn til at farger setter farge på tilværelsen, sier Torkjell Berulfsen.

I sin nye serie tar Berulfsen oss med på en reise til Sør-Amerika, store deler av Europa, Asia og Afrika på jakt etter ulike fargeaspekter. I hvert program tar han for seg en og en farge i rekkefølgen blå, rød, brunt/oransje, gul, purpur, grønn og hvit/sort.

I programmene møter vi også Angela Wright som er britisk fargeekspert. Wright har lang erfaring i å kommunisere med farger og sto blant annet bak bensinstasjonen Shells verdensomspennende nye profil.

Programmet er sendt tidligere.

Innkjøpt dokumentarserie (2006)
Produsert av: Nordisk Film AS
Regi: Pål Sommer-Erichsen
Programleder: Torkjell Berulfsen
Pressekontakt: Anna-Marie Normann, tlf 23 04 78 53
TV-seere bes kontakte Publikumsservice, tlf: 815 65 900
info@nrk.no