Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 lørdag 9. desember 2006 kl 22.10 Fakta på lørdag: Barna tar makta

Barn og kommers

Barn er i ferd med å bli den viktigste målgruppen for varer, de er big business, men metodene for å nå dem er diskutable. Hva er i ferd med å skje? En kanadisk dokumentar viser hvorfor og hvordan.

All demografi og markedsundersøkelse forteller at barn opp til 12-årsalderen og nedover
er den mektigste målgruppen, noe ingen produktfirmaer av en viss størrelse kan ignorere.

Disse barna er barnebarna/barna til besteforeldre/foreldre som var del av etterkrigstidens babyboom. De regnes som den mektigste forbrukergruppen i Vestens historie og står for et forbruk på 4000 milliarder kroner årlig.

Reklame-arsenal
Enhver markedsfører vil ha sin del av kaka, og dokumentaren viser arsenalet av reklame rettet mot barn på tv, i blader og på nettet.

Til og med selskaper som markedsfører produkter for voksne, vet å rekvirere hjelpe fra barna i sine reklamekampanjer.

Utvilsomt er et dramatisk kulturskifte på gang, der tyngdepunktet i familiens dynamikk er i ferd med å forskyve seg fra "voksenmakt" til "barnemakt".

Enhver markedsførers drøm! Stadig mer av dagens markedsføringstriks rettes dermed mot barna.

Kanadisk dokumentar (2005)
Originaltittel: How The Kids Took Over
Produsert av: CBC
Pressekontakt: Steinar Dahl, tlf. 23 04 74 57
TV-seere bes kontakte Publikumsservice, tlf. 815 65 900, mail: info@nrk.no