Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 fredag 16. april 2004 kl 00.05 Singel og sang

Musikk på lerretet

Judy Garlands
Judy Garlands "Over the Rainbow" er en tidenes største ballader. (Foto: Warner Bros)
Mange av de største populærmelodiene kommer fra Hollywood-filmer eller Broadway, men har siden tatt plass i folks bevissthet ved hjelp av sine egne kvaliteter. I nest siste del av serien "Singel og sang" følger vi popmusikkens levekår og utvikling i film og på scenen.

Profesjonelle låtskrivere fra New Yorks Tin Pan Alley hadde lenge levert popsanger som sørget for fulle hus i teatrene på Broadway. I Hollywood oppdaget filmstudioene at det fantes et publikum for musikaler, og det var langt billigere å kjøpe seg gode låtskrivere enn en hel musikal fra teatrene.

En klassiker blir født
De to profesjonelle låtskriverne og Broadway-veteranene Harold Arlen og Yip Harburg ble forført av den økonomiske tryggheten i en stor filmkontrakt, og fikk i oppdrag å skrive filmmusikken til "Trollmannen fra Oz". Da musikken var ferdig, mente Arlen at det fortsatt manglet en stor ballade til Judy Garlands hovedrolle, og skrev "Over the Rainbow". Sangen, som først ble utelatt fra filmen fordi den var for rolig, vant en oscarstatuett – og ble også en hymne for amerikanske soldater med hjemlengsel under den andre verdenskrig.

En del av handlingen
Så langt hadde musikkens plass i selve dramaturgien vært minimal, men med Richard Rogers og Oscar Hammersteins "Oklahoma" ble sangene en viktig del av historien og drev handlingen videre.

Tekstforfattere ble dramatikere over natten, men denne utviklingen hadde også en bakside: Låtene sto ikke lenger like støtt utenfor selve oppsetningen. Dermed kunne også lett den opprinnelige meningen bak tekstene misforstås.

Fra musikal til rockeopera
Den sterkt voksende ungdoms- og rockekulturen satte også sitt preg på musikaler, og skapte klassikere som "West Side Story" og mange år senere "Jesus Christ Superstar". Samtidig fikk også musikken etter hvert en annen plass i filmene, som i "Saturday Night Fever" der hovedrolleinnehaver John Travolta ikke synger selv, men er akkompagnert av ferdige hits fra popgruppa Bee Gees.

De stadig tøffere kommersielle interessene gjorde det vanskelig for scenemusikalene, men de skulle få hjelp fra uventet hold: Walt Disneys animasjonsfilmer ga publikum noen av 90-tallets vakreste poplåter, og populariteten har brakt historier som "Løvenes konge" tilbake dit det hele begynte – på teaterscenen.

Om serien
Noen sanger smyger seg umerkelig inn i bevisstheten din, og før du vet ordet av det, går du konstant rundt og nynner på melodien, ute av stand til å få den vekk. I denne prisbelønte serien reiser vi gjennom populærmusikkens historie – fra tidligere tiders helter som Louis Armstrong og George Gershwin til dagens popidoler som Madonna og Kylie Minogue.

Gjennom intervjuer med artister, komponister, anmeldere, forfattere og andre musikkelskere gir denne serien et unikt bilde av populærmusikkens utvikling fra ragtime på begynnelsen av 1900-tallet til vår tids pop. Serien kan blant annet by på intervjuer med artister som Burt Bacharach, Tony Bennett, Ray Charles, Keith Richards og Kylie Minogue – i tillegg til masse musikk.

Til tross for at den åtte episoder lange serien er britisk, er det USA som dominerer – på samme måte som amerikanerne har dominert populærmusikken det siste århundret.

Innkjøpt musikkprogram fra BBC
Originaltittel: "Walk On By"
Norske kommentarer lest av Jostein Pedersen.
Kontaktperson: Niels Bierge
Pressekontakt: Eirin Grytbakk, tlf 23 04 86 96/995 39 252