Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 onsdag 14. juli 2004 kl 19.30 Perspektiv: Skipperen og hans galeas

"Loyal" – Norges eneste galeas


"Loyal" – Norges eneste galeas. Bygget i 1877, ferdig restaurert i 1997 (Foto: Thomas Hellum)
I 1976, nesten hundre år etter at båten ble bygget, kjøpte krigsveteranen Jon Hausberg galeasen "Loyal". Restaureringen ble på mange måter Jons livsverk. Mange år og mange penger gikk med til å sette skuta i topp stand igjen. Også innsatsen til Jons sønn, Audun, var avgjørende for at at "Loyal" kunne være klar til sjøsetting, for andre gang, i 1998.

Restaureringen var ferdig restaurert i 1997, og våren 1998 var "Loyal" ferdig rigget og klar for nye oppgaver. Det må betegnes som imponerende at Jon og Audun Hausberg har klart å sette "Loyal" i den stand skuta er i dag, for økonomisk støtte til restaureringen har vært minimal. Nå er "Loyal" klassifisert gjennom Den Norske Skipskontrollen for uinnskrenket fartsområde.

"Loyal" blir nå brukt til blant annet tokter til Shetland og Orknøyene, og til turer med firmaer og foreninger. Selvsagt er skuta også populær ved brylluper.

Jon Hausberg har også en annen tanke med "Loyal" – den skal gi folk en mulighet til å oppleve litt kysthistorie og den skal være et sted der unge mennesker skal kunne lære seg litt sjømannskap.

Om galeasen "Loyal"
"Loyal" ble bygget som galeas i Rosendal i Hardanger i 1877 på skipsverftet til Knut Johannesen Nes. Verftet ble også kalt "Gjøa-Knuten", fordi det var der Roald Amundsens velkjente skute fra ferden gjennom Nordvestpassasjen, "Gjøa", ble bygd.

En galeas er, enkelt sagt, en seiljakt med to master. I Norden ble navnet galeas brukt på skuter som vanligvis var over 80 fot lange. De hadde formasten som stormast, og aktermasten som mesanmast. De vestlandske galeasene som ble bygd etter 1850, er på mange måter lik den amerikanske tomastede skonnerten. "Loyal" er faktisk på grensen til å være en skonnert.

"Loyal" ble bygd først og fremst med tanke på fiskehandel ved Island og i Nordland, men også for det økende eksportmarkedet. Galeasen har opplevd alt fra vinterfiske utenfor værharde Island til frakt av tørrfisk forbi Kap Horn til Chile. "Loyal" er uten tvil et stykke norsk seilhistorie, og en verdig representant i vestnorsk kystkultur.

Egenprodusert program fra Perspektiv-redaksjonen, Faktaavdelingen
Programansvarlig: Asbjørn Taraldsen, tlf: 92 42 45 44 asbjørn.taraldsen@nrk.no
Prosjektleder: Sissel Helle-Birkelund
Pressekontakt: inger.larsen@nrk.no, tlf: 23 04 74 83