Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 onsdag 12. februar 2003 kl 22.30 Lydverket

Besøk hos musikkritikere

Rune Nilson og Siri Høstmælingen har sett nærmere på musikkpressens betydning. (Foto: Nina Ruud)
Rune Nilson og Siri Høstmælingen har sett nærmere på musikkpressens betydning. (Foto: Nina Ruud)
Coldplay elsker den engelske musikkavisen New Musikal Express (NME). Oasis, Suede og Sigur Rós, derimot, kan styre sin begeistring. Møt dem alle, samt NMEs tidligere sjefsredaktør i kveldens "Lydverket", der hovedtemaet er journalisters betydning for artistene. Rune og Siri blir også med anmeldere i VG, Dagbladet og Natt og Dag på jobb.

Musikkpressens holdninger kan bety alt for et band eller en artist. Om musikkjournalistene liker det de hører, kan det de skriver og setter på trykk løfte ukjente band opp av undergrunnen og hjelpe dem med å selge tusenvis av plater. Men dersom de samme musikkjournalistene etter en stund blir lei og får seg nye yndlinger, kan omtalen av de gamle favorittene fort bli negativ. Noen ganger kan deres slakt faktisk ødelegge hele karrieren til de tidligere så lovpriste bandene og artistene.

Å rive ned og å bygge opp
Å bygge opp for så å rive ned er en strategi journalister generelt blir beskyldt for å benytte seg av i omtale av kjente mennesker. Men få medier blir assosiert mer med dette enn NME, en av verdens mest innflytelsesrike musikkaviser. Få publikasjoner omtaler oftere enn denne avisen noe som "det nye store", samtidig som de messer i spaltemeter på spaltemeter om andre bands tragiske tilstand. Derfor har "Lydverket" dratt på besøk til NME for å sjekke ut metodene. "Lydverket" snakket også med blant andre Oasis, Coldplay, Morrisey, Sigur Rós, Suede og Doves om deres forhold til musikkavisen.

Norsk musikkpresse
Norsk musikkpresse er også flinke til både å skryte og slakte band og artister, men da først og fremst i sine anmeldelser. Gode kritikker betyr både oppmerksomhet fra platekjøperne og ekstra omtale som kritikerroste i andre medier, mens slakt ofte er synonymt med lave salgstall og en kald skulder fra dem som i musikkbransjen anses som viktige.

Hvor alvorlig tar de norske musikkanmelderne sin rolle og hvordan jobber de? "Lydverket" har vært med Stein Østbø (VG), Marta Breen (Dagbladet)og Audun Vinger (Natt og Dag) på jobb.

Dessuten blir det stoff både om by:Larm og Alarmprisen i denne ukas sending.

NRK Ung
Egenprodusert musikkmagasin
Programleder: Siri Høstmælingen og Rune Nilson
Prosjektleder: Marius Hoel
Pressekontakt: Sabine Skarstad, 23 04 99 18/90 18 36 10 sabine.skarstad@nrk.no