NRK1 onsdag 19. juli 2006 kl 23.25 Norsk rocks historie: Ut i verden
Den første gullalderen
![]() Aunt Marys Jan Groth på scenen. (Foto: Privat arkiv) |
70-tallet var rockens første gullalder i Norge med Prudence, Saft Aunt Mary, Ruphus, Popol Vuh, Flying Norwegians, Junipher Greene, Titanic og Hole In The Wall. De var nyskapende band som skrev låtene sine selv, og endelig hadde norske rockeband tatt steget fra cover-band til selvstendige artister med eget materiale.
Det var nye internasjonale strømninger som førte til at plateselskapene begynte å satse på norske grupper. – Fram til 1970 var det opplest og vedtatt at store internasjonale rockestjerner bare kunne komme fra USA og England, forteller Per Kristian Olsen. – Rockere fra andre land kunne være minst like gode, men de ble likevel sett på som kopier.
Dette forandret seg da platesalget eksploderte rundt 1970. Plateselskapene møtte etterspørselen ved å satse på talenter i alle land, noe som åpnet for en bølge av europeisk musikk. Det var likevel ikke de norske plateselskapene, men multinasjonale Polydor som ga de fleste norske gruppene platekontrakt.
Titanic slo gjennom
Den eneste norske gruppa som slo gjennom internasjonalt var Titanic. Gruppa, som var bygd på restene av gamle Beatnicks, holdt ut to år i Europa med dårlig betalte spillejobber før de ble oppdaget i St. Tropez på den franske rivieraen. CBS tilbød dem en internasjonal platekontrakt, og med låten "Sultana" gikk de til topps på Radio Luxembourg og til femte plass på salgslista i England høsten 1971. Gruppa bodde i Frankrike, og spilte inn platene sine i Paris og London. Da gruppa ble oppløst i 1978, hadde de gitt ut seks album og en rekke singler som til sammen solgte i millionopplag.
På terskelen til en internasjonal karriere
Aunt Mary var den første norske gruppa siden Pussycats som kom ut på Polydor International. – Men den mest lukrative kontrakten gikk til Popol Vuh, forteller Olsen. – Først ville Frank Zappa gi dem ut på sin egen label, men Polydor sa nei. De ville satse selv, og brukte store penger på gruppa. Popol Vuh fikk et eget tv-program i Tyskland, promoteringsturer og innspilling av nytt album i Paris.
Men fremgangen varte ikke lenge for Popol Vuh. Albumet som skulle gjøre gruppa til stjerner, "Stolen From Time", ble en flopp. Verken gruppa eller plateselskapet forsøkte seg på det internasjonale markedet igjen.
Om Norsk rocks historie
I sommer blir det gjensyn med "Norsk rocks historie", i alt 11 programmer. Serien ble vist første gang høsten 2004 og var et samarbeidsprosjekt mellom radio og tv.
"Norsk rocks historie" er en fortelling om en unik musikk-kultur. Det er også en fortelling om norsk ungdoms kamp for anerkjennelse og respekt i et samfunn som til tider var svært fiendtlig innstilt mot rocken.
Gjennom unikt arkivstoff og eksklusive intervjuer beveger vi oss fra 50-tall til 90-tall.
Egenprodusert dokumentarserie fra Program riks, Tromsø
Kommentarer: Per Kristian Olsen
Prosjektleder: Arvid Esperø
Pressekontakt: Eirin Grytbakk, tlf 23 04 86 96/995 39 252
Det var nye internasjonale strømninger som førte til at plateselskapene begynte å satse på norske grupper. – Fram til 1970 var det opplest og vedtatt at store internasjonale rockestjerner bare kunne komme fra USA og England, forteller Per Kristian Olsen. – Rockere fra andre land kunne være minst like gode, men de ble likevel sett på som kopier.
Dette forandret seg da platesalget eksploderte rundt 1970. Plateselskapene møtte etterspørselen ved å satse på talenter i alle land, noe som åpnet for en bølge av europeisk musikk. Det var likevel ikke de norske plateselskapene, men multinasjonale Polydor som ga de fleste norske gruppene platekontrakt.
Titanic slo gjennom
Den eneste norske gruppa som slo gjennom internasjonalt var Titanic. Gruppa, som var bygd på restene av gamle Beatnicks, holdt ut to år i Europa med dårlig betalte spillejobber før de ble oppdaget i St. Tropez på den franske rivieraen. CBS tilbød dem en internasjonal platekontrakt, og med låten "Sultana" gikk de til topps på Radio Luxembourg og til femte plass på salgslista i England høsten 1971. Gruppa bodde i Frankrike, og spilte inn platene sine i Paris og London. Da gruppa ble oppløst i 1978, hadde de gitt ut seks album og en rekke singler som til sammen solgte i millionopplag.
På terskelen til en internasjonal karriere
Aunt Mary var den første norske gruppa siden Pussycats som kom ut på Polydor International. – Men den mest lukrative kontrakten gikk til Popol Vuh, forteller Olsen. – Først ville Frank Zappa gi dem ut på sin egen label, men Polydor sa nei. De ville satse selv, og brukte store penger på gruppa. Popol Vuh fikk et eget tv-program i Tyskland, promoteringsturer og innspilling av nytt album i Paris.
Men fremgangen varte ikke lenge for Popol Vuh. Albumet som skulle gjøre gruppa til stjerner, "Stolen From Time", ble en flopp. Verken gruppa eller plateselskapet forsøkte seg på det internasjonale markedet igjen.
Om Norsk rocks historie
I sommer blir det gjensyn med "Norsk rocks historie", i alt 11 programmer. Serien ble vist første gang høsten 2004 og var et samarbeidsprosjekt mellom radio og tv.
"Norsk rocks historie" er en fortelling om en unik musikk-kultur. Det er også en fortelling om norsk ungdoms kamp for anerkjennelse og respekt i et samfunn som til tider var svært fiendtlig innstilt mot rocken.
Gjennom unikt arkivstoff og eksklusive intervjuer beveger vi oss fra 50-tall til 90-tall.
Egenprodusert dokumentarserie fra Program riks, Tromsø
Kommentarer: Per Kristian Olsen
Prosjektleder: Arvid Esperø
Pressekontakt: Eirin Grytbakk, tlf 23 04 86 96/995 39 252
LENKER |
|