Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK2 tirsdag 7. april 2009 kl 22.10 Varemerket for livet

Varemerke-magi og forbruker-identitet

Ungdom er merkevarenes mest attraktive kunder. (Foto: SVT)
Ungdom er merkevarenes mest attraktive kunder. (Foto: SVT)
I en svensk dokumentar ser vi hvordan sofistikerte framgangsmåter innen marketing er rettet mot ungdommen.

For varemerker som Nike, Gucci og Sony-Ericsson gjelder det å gi næring til forbrukerens identitet, å bli en del av den. Og jo høyere brukerne elsker produktet, jo høyere kan prisen settes, hevdes det i dokumentaren "Varemerket for livet".

Varemerke-bygging
SVTs Lena Scherman og Erik Palm viser oss hvordan visse produsenter arbeider med sin varemerkebygging. Helt nye metoder blir tatt i bruk for å nå ut til unge mennesker. Det handler om å bygge sterke varemerker, for deretter å selge dem inn til en generasjon som har senket bommene mot tradisjonell reklame.

Ungdommens heste-hviskere
Og i disse kampanjene gjelder det ikke lenger å være den som skriker høyest ved hjelp av kjendiser og annet, men derimot å hviske i lave toneleier og ved hjelp av sofistikerte metoder. Den svenske dokumentaren går bak kulissene til noen av selskapene som lager reklame på helt nye måter…

Programmet er sendt tidligere

Svensk dokumentar (2007)
Originaltittel: Dokument inifrån: Varumerkt för livet
Produsert av: SVT/ Nordvisjonsutveksling
Kontaktperson: Steinar Dahl, tlf. 23 04 74 57
TV-seere bes kontakte Publikumservice, tlf: 815 65 900 info@nrk.no