Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 onsdag 23. november 2005 kl 19.30 Forbrukerinspektørene

Når fly kanselleres

Forbrukerinspektør Elisabet Grøndahl ser blant annet på hvilke rettigheter reisende har når fly kanselleres. (Foto: Bjørgli & Bergersen)
Forbrukerinspektør Elisabet Grøndahl ser blant annet på hvilke rettigheter reisende har når fly kanselleres. (Foto: Bjørgli & Bergersen)
Hvilke rettigheter har du egentlig når fly kanselleres? I kveldens Forbrukerinspektørene møter vi et kor som ble tilbudt en ny billett først to døgn senere da flyet deres ble kansellert.

Et kor fra Oslo skulle vært i Trondheim på en fredag. De hadde kjøpt gruppebillett hos Norwegian, men på grunn av en radar i Bodø og noen flyveledere som aksjonerte ble avgangen deres kansellert.

Norwegian kunne tilby dem en avgang på søndagen etter, 49 timer etter at de egentlig skulle ha reist, men det var ikke aktuelt. Dermed mistet koret alle pengene sine. Forbrukerinspektør Elisabet Grøndahl vil vite hvilke rettigheter de har.

Heve eller angre kjøp?
Hva er forskjellen på å heve et kjøp og å benytte seg av angreretten? Vi møter en kvinne som kjøpte en mobiltelefon på internett. Telefonen virket ikke. Hun ønsket å heve kjøpet, mens nettbutikken trodde hun angret og krevde at hun skulle betale 700 kroner.

Egenprodusert magasin fra NRK Fakta
Programledere: Kari Asheim, Elisabet Grøndahl, Marit Evertsen Grimstad og Snorre Tønset
Prosjektleder: Jan Terje Østerberg
Pressekontakt: Eirin Grytbakk, tlf 23 04 86 96/995 39 252
Les mer: www.nrk.no/fbi

Vises også i Nett-TV.


LENKER
  • www.nrk.no/fbi