Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 søndag 27. april 2003 kl 23.20 Migrapolis

Er svart vakkert…nok?

Marcel Lelienhof er internasjonal fotograf, og får blant annet en rekke cover-oppdrag for ukeblader (Foto: NRK)
Marcel Lelienhof er internasjonal fotograf, og får blant annet en rekke cover-oppdrag for ukeblader (Foto: NRK)
"Migrapolis" er på fotooppdrag med Marcel Lelienhof. Han fotograferer et svart par til forsiden av et norsk ukeblad. Det gjør han ikke hver uke.

Kjøper nordmenn mindre geitost og vaskemiddel hvis det er svarte modeller som reklamerer for produktene? Hvor langt er likestillingen mellom ulike hudfarger egentlig kommet i mote- og reklamebransjen? Det er temaet for denne ukens "Migrapolis".

Marcel Lelienhof - internasjonal fotograf
Marcel får blant annet en rekke cover-oppdrag for ukeblader. Den dagen reporter Karyn Bennett-Lund blir med ham på jobb, skal han portrettere dikteren Bertrand Besigye og artisten Winta – som vi traff i forrige "Migrapolis" – til en forside. Det er første gang Marcel fotograferer et svart par til en forside i Norge, men han mener at det skjer en utvikling i ukebladbransjen. Svarte modeller ses stadig oftere. Men ukebladene er naturlig nok opptatt av markedet, og i Norge identifiserer flertallet av ukebladkjøperne seg lettest med hvite modeller, mener Marcel.

Faiza Abdullahi vil satse utenlands
Faiza er norsk-somalisk og vil satse på en karriere som internasjonal modell. Her hjemme blir det for trangt. Mulighetene er ikke gode nok for en svart modell, mener hun. Hvite modeller er mest attraktive i Norge fortsatt – hun får ikke nok interessante tilbud. Dessuten er hun lei av å høre at hun har for mye rompe. Selv mener hun at hun er bra nok selv om hun har litt mer former enn en typisk norsk modell. Reporter Noman Mubashir følger henne en dag hun skal på cat-walken.

Vidar Singh – en vinner i reklamebransjen!
Vidar er AD i Dinamo Reklamebyrå. Han mener at reklamebransjen er svært åpen for nye kulturer. Men foreløpig jobber det ikke så mange med minoritetsbakgrunn i bransjen. Når det kommer flere, vil det gjenspeile seg i reklamen, mener Vidar. Selv er han født i Norge av indiske foreldre, og også i hans egen familie mangler det litt på forståelsen for dette yrket. De tror han jobber i et trykkeri eller noe lignende, forteller Vidar til reporter Mai Ba Hung. Men tittelen AD, Art Director, innebærer at han har en kreativ rolle under utformingen av ulike reklamekampanjer. Den rollen takler han bra. "Migrapolis" var med da Vidar vant to priser i Gullblyanten, reklamens egen bransjekonkurranse.

Egenprodusert flerkulturelt magasin
Prosjektleder Marianne Mikkelsen
Pressekontakt Inger Larsen, tlf: 23 04 74 83