Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK2 mandag 26. oktober 2009 kl 23.05 I magasinenes verden

Blader med makt

I magasinenes verden: The Advocate har i over 40 år bidratt til å endre homofiles sosiale og politiske rettigheter. (Foto: Irane Angelico og Abbey Jack Neidik)
I magasinenes verden: The Advocate har i over 40 år bidratt til å endre homofiles sosiale og politiske rettigheter. (Foto: Irane Angelico og Abbey Jack Neidik)
Magasinene som speiler våre verdier har også makt til å endre dem. I episode to av serien "I magasinenes verden" gås et knippe innflytelsesrike magasiner etter i sømmene.

Magasinet Playboy var det første som tok for seg seksualitet, og hadde stor betydning for den seksuelle revolusjonen. Ms. Magazine var et samlende element for feministene på 60-tallet, og magasinet Rolling Stones påvirker stadig nye rocke-generasjoner. Og The Advocate har i over 40 år kjempet for seksuelle og sosiale rettigheter for homofile.

Magasinene er fortsatt ute etter å finne nye måter å utfordre oss på, med ideer som har kraft til å forme våre politiske og sosiale landskap. Denne episoden er viet granskingen av de mektigste magasinene – deres visjoner, innflytelse og deres kamp for sosiale endringer.

Om serien
Denne serien tar oss bak kulissene i noen av verdens største magasiner. Vi får et innblikk i konflikter, stramme budsjetter, kreative prosesser og et glimt inn i redaktørenes kontorer, opptakssteder, intervjuer og fotoseanser.

Serien avdekker prakten, spenningene og konfliktene som kan oppstå når en ny magasinutgave blir til.

Vi avslører arbeidsmetodene til de etablerte aktørene "Vanity Fair", "Playboy", "Time", "Paris Match" og "Rolling Stone", og nyere banebrytende utgivelser som "Colors" og "Vice".

Magasinenes påvirkning er enorm
Serien fokuserer også på magasinenes utvikling fra deres europeiske litterære opphav til deres nåværende popularitet, og på hvilken mektig innflytelse de har på vår sosiale, politiske og kulturelle identitet i dag.

Vi får se hvordan de store magasinene drives, og møter en verden av mediebaroner, dyktige redaktører, skribenter fra alle verdenshjørner og irritable designere. Vi blir vitne til debattene dem i mellom og får innblikk i de kreative prosessene når nye ideer blir satt ut i livet.

Serien tar for seg tre sentrale temaer og sider ved magasinene – magasinenes symbolske makt, magasiners rolle i forhold til sosial endring, og den multinasjonale magasinindustrien.

Programmet er sendt tidligere.

Kanadisk dokumentar fra 2007
Originaltittel: Inside the great Magazines
Produsert av: Irane Angelico og Abbey Jack Neidik
Kontaktperson: Brit Henschien, tlf 986 35 556
TV-seere bes kontakte Publikumsservice, tlf 815 65 900 info@nrk.no