Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 torsdag 23. januar 2003 kl 17.15 Perspektiv: 2 x Sønstevold

2 x Sønstevold

Komponistekteparet Gunnar og Maj Sønstevold (Foto: Tom Sandberg)
Komponistekteparet Gunnar og Maj Sønstevold (Foto: Tom Sandberg)
Det er klart for det andre programmet om komponistparet Maj og Gunnar Sønstevold og deres musikk. Som komponister har de et stort spenn fra lyrisk, vakker, glad musikk til dramatisk, intens, mørk musikk og ”ny musikk” med 12-tone og elektronisk musikk.

Maj Sønstevold har skrevet musikk til film, teater og dikt med mer og holdt seg til den tonale musikken. Når hun skrev musikk til et skuespill, var hun opptatt av miljøet, den dramatiske nerven og hvordan en skal kunne skildre menneskene i stykket. Hun skrev musikken til forestillingen ”Frøken Rosita” av Frederico Garcia Lorca for Fjernsynsteatret i 1969, og Per Bronken hadde regien. Hun har også skrevet musikk for harpe som datteren Elisabeth ofte har framført.

Maj Sønstevold kunne få inspirasjon til å skrive musikk av forskjellige lyder. Det kunne være en bil som tutet eller en dør som smalt. Automatisk omdannet det seg veldig fort til noe inne i henne, og det ble ofte til en slags musikk av det. Hun komponerte også ”Insektlek” - en komposisjon for insekter og kammerensemble etter en insektskala som den svenske sangeren, skuespilleren og logopeden Gaby Stenberg hadde tegnet.

I programmet siterer Maj Sønstevold komponisten Arnold Schönberg: ”Du skal aldri skrive noe hvis det ikke kommer riktig, riktig lett og med glede. Da først kan du gi noe som kan glede andre mennesker”. Maj Sønstevold har gledet mange mennesker med ”Dansen i sommerenga”. I programmet får vi høre et utdrag av den, framført av Kringkastingsorkestret.

Gunnar Sønstevold
Gunnar Sønstevold fortsatte å arbeide innenfor 12-tonemusikken etter studiene i Wien.
I 1987 var Gunnar Sønstevold festspillkomponist i Bergen. Her ble ”Litani i Atlanta”
oppført med Anne Brown som solist. ”Man er jo veldig glad for at man kan bli spilt så mye”,
uttalte han den gangen. Han mente at musikk påvirket mer enn verbal informasjon.

Gunnar Sønstevold har skrevet dramatisk musikk til mange oppsetninger i Fjernsynsteatret:
balletten ”Koreografen””Bleikeplassen”,”Antigone”, og ”Aske” med flere. Han var tidlig ute med bruk av elektronisk musikk. I 1957 skrev han musikk i denne genren til ”Stormen” av Shakespeare oppført på ”Det norske teatret”. I den elektroniske musikken fant han klanger han ikke kunne få til på andre måter. I musikken til balletten ”Peer Gynt”, koreografert av Birgit Cullberg, brukte han 12-tonemusikk. Denne balletten var et bestillingsverk fra Sveriges Radio og NRK.

Gunnar Sønstevold var opptatt av musikkskolene. Han mente at komponisten skulle gå rett
inn i samfunnet, i opplæringen og skrive for den daglige tilværelsen. I programmet får vi høre ”På leting” som ble oppført i Rakkestad 1978 med medvirkning av alle lokale krefter innenfor musikklivet der.

Egenprodusert arkivprogram fra Faktaavdelingen
Prosjektleder Sissel Helle Birkelund
Pressekontakt Inger Larsen, tlf: 23 04 74 83