Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK2 søndag 16. desember 2001 kl 23.40 Trendjegere

Trendjegerne ser deg

Hva er inne, hva er ute, hva er cool? Å være trendjeger er en ny profesjon som det engelske byrået Informer nærmest har opphøyet til en kunst. Følg med høyt og lavt på ”trendhunting” blant dagens ungdom i England.

BBC har i tre program fulgt trendjegere som spionerer på ungdom i klubber, på festivaler og parties. Det skjer med skjult kamera og annet opptaksutstyr. Målet er å kartlegge nye trender, og informasjonen selger de til internasjonale merkevareprodusenter.

Du forsto det kanskje, da genseren du prøvde ikke skjulte din smukke navle. Trenden var der nemlig lenge før klesprodusentene begynte å lage plaggene slik – oppfanget av trendjegere på gatene og i ghettoene. De små, uhåndgripelige tegnene på hva som kommer til å bli ”in”, på hva som er ”cool”, registreres nøye og bringes videre. Til for eksempel produsentene av klær, som overtales til å kjøpe idéen og sette den i masseproduksjon.

Trendjegere finner ut hva vi skal bruke pengene våre til i framtiden. Byrået Informer omfatter et snes medarbeidere, samtlige i 20-årene og ”funky”. Dvs. så langt fra den konvensjonelle oppfatningen av hvordan forretningsfolk skal være, som det går an å komme. De utgjør kontaktleddet mellom de korporative oppdragsgiverne – Nestlé, Coca Cola, Bulmers etc. – og ungdomsmarkedet som disse selskapene håper å vinkle sine produkter mot.

Byrået Informer utgir også ”trendjeger-bibelen” Youth Monitor annenhver måned på CD-rom. Her finner man det siste i trender og idéer i ungdomskulturen.

Engelsk dokumentar, produsert av Middlemarch production for BBC
Originaltittel: Coolhunters
Pressekontakt Steinar Dahl, tlf. 23 04 74 57