Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 tirsdag 9. oktober 2001 kl 22.30 Kunst nå

Fremtidens kunstnere?

Forfatterne Nikolaj Frobenius og Erlend Loe ble godt mottatt på bokmessen i Moskva (Foto: NRK)
Forfatterne Nikolaj Frobenius og Erlend Loe ble godt mottatt på bokmessen i Moskva (Foto: NRK)
Teknologisk kunst overtar byen Linz i Østerrike med ”Ars Electronica Festivalen”. I år er tema ”Takeover” eller ”hvem skal lage fremtidens kunst?” Festivalen fant sted mellom 1. og 6. september ved Ars Electronica Senter, og ved flere andre steder i Linz. Forfatterne Erlend Loe og Nikolaj Frobenius er blitt oversatt til russisk, og de ble godt mottatt i Moskva.

Ketil Kern har fulgt de norske forfatterne til Moskva, hvor de blant annet besøkte den enorme russiske bokmessen ”Russian Book Fair” som inneholdt 100 000 titler utgitt av 28 000 forlag fra 78 land. Erlend Loes bok ”Naiv Super”, eller ”Naivny Super” som den heter på russisk, har allerede vakt oppsikt blant landets forleggere. Da de russiske forleggerne arrangerte sin versjon av Brage, var Loes bok en av tre nominerte i klassen ”beste bok”. Han vant ikke, men det er svært sjelden at utenlandske bøker blir nominert i denne klassen overhodet.

- Vi kommer tross alt fra et bitte lite land, og det hadde ikke vært rart hvis folk ga blanke i oss. I stedet opplevde vi at de var svært interesserte, sier Erlend Loe.

Teknologisk kunst i Linz
En del av kunstverkene i ”Ars Electronica Festivalen” kan kjennetegnes ved at selve gjenstanden, eller ”dokumentet”, er i seg selv mindre viktig enn det som oppstår når publikum møter kunsten, og handler utfra kunstens premisser. Kunst nå-videojournalisten Vincent Reilly deltar i denne prosessen og geleider seerne gjennom en del av teknologien/kunsten. For eksempel er ”Rain Dance” en utendørs installasjon der stille vannstråler blir til musikk når de treffer publikums paraplyer. ”Spatial Sound” består av en høyttaler som søker etter publikum, for så å spinne truende fort når den først finner noen.

Blant andre kunstverk i programmet er ”Remain in Light”, som låner publikum elektromagnetiske insektsfanger-utstyr for å snappe opp usynlige bølger fra kameraer, mobiltelefoner og lignende. Disse blir så sluppet ut inne i en videoinstallasjon, hvor de gradvis fordeler seg over flere lerreter, for så å dra ut i verden igjen.

”Telesymfoni” var den store publikumsfavoritten. Publikum registrerte sine mobiltelefoner, og fikk nedlastet en spesialkomponert ringetone. Under forestillingen ble alle de 200 telefonene ringt opp etter tur, dirigert ”live” av Golan Levin og Greg Shaker. Resultatet ble et overraskende vakkert musikalsk verk. Scott Gibbons spilte solo på en samling telefoner. Ingen var modifiserte, men han hadde mikrofoner til hjelp for å forsterke lyden. Dette var et ledd i ”Takeover”-temaet, der kunstnere tar teknologien og ”misbruker” den på måter den slett ikke var tenkt i utgangspunktet.

Vincent Reilly har hatt interesse for kunst og teknologi helt siden studietiden på 80-trallet ved Cooper Union for the Advancement of Science and Art i New York, der han tok både ingeniør- og kunstfag. – Det er morsomt å se arbeider der kunstnere bruker – og ”misbruker” – vitenskapelige virkemidler, sier Reilly.


Prosjektleder Pål Sommer-Erichson

Egenprodusert kulturmagasinPressekontakt Inger Larsen, tlf: 23 04 74 83

Bilder
1 Forfatterne Nikolaj Frobenius og Erlend Loe ble godt mottatt på bokmessen i Moskva (Foto: NRK)
2 Musikk skapes når vannstråler treffer publikums paraplyer i ”Rain Dance” under ”Ars Electronica Festivalen” i Linz i Østerrike (Foto: NRK)
3 I ”Telesymfoni” ble det skapt vakker musikk ved hjelp av mobiltelefoner. Scott Gibbons var solist (Foto: NRK)