Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 søndag 18. juli 2004 kl 20.15 Underverk fra industriens barndom

Blytung jernbanebygging

Nils Nordberg leser de norske kommentarene. (NRK-foto: Anne Liv Ekroll)
Nils Nordberg leser de norske kommentarene. (NRK-foto: Anne Liv Ekroll)
Nybyggerne i Nord-Amerika på midten av 1800-tallet hadde ikke mange valg hvis de skulle komme seg fra øst til vest: På hesteryggen eller til fots. I takt med den voldsomme befolkningsøkningen og ekspansjonen over stadig nye landområder, oppstod ideen om en jernbane som gikk hele strekningen. Det var et enormt prosjekt.Blytung jernbanebygging

I øst strømmet det på med emigranter fra Europa. Mange av dem ville vestover til fruktbare områder og rykter om gullforekomster. Problemet var å komme seg dit.

Mange mente løsningen var å bygge jernbane mellom Sacramento i California og Omaha i Nebraska, med andre ord en jernbane som strakk seg over to tredjedeler av det amerikanske kontinentet og gjennom noe av det mest ugjestmilde terrenget man kunne tenke seg. Strekningen var over 2700 kilometer, og med unntak av Salt Lake var det ingen bosetninger, kun villmark.

Ørken, indianere og borgerkrig
I praksis var det to helt forskjellige landskaper man skulle arbeide gjennom. Fra vest var det mye ørken og fjellpass på over 2500 meter. Elven Weber måtte krysses hele 31 ganger. Fra øst var det endeløse slettelandskaper, og indianerstammer som Sioux og Cheyenne skapte store problemer. Konstruksjonen ble likevel satt i gang tidlig på 1860-tallet, naturligvis uten moderne hjelpemidler som bulldosere og eksplosiver. Og i bakgrunnen brygget det opp til borgerkrig…

Beinhard konkurranse, umenneskelig slit
President Lincoln hadde gitt oppdraget til to konkurrerende firmaer. Central Pacific Railroad of California (CF) arbeidet seg vestover fra Sacramento, mens Union Pacific (UP) la skinner langs Plate River Valley fra Omaha i Nebraska.

Konkurransen mellom de to selskapene, samt investorenes fokus på profitt og inntjening, medførte store byrder på de mange tusen arbeiderne. Hovedsakelig var det kinesiske og europeiske gjestearbeidere, og ingen vet med sikkerhet hvor mange tusen som bukket under for påkjenningene.

Om serien
Fremskritt er avhengig av store vyer og ambisiøse planer - at mennesker er villige til å ta sjanser. I løpet av industrialiseringen ble det bygget noen konstruksjoner som selv i det 21. århundre fremstår som imponerende. Denne serien ser nærmere på syv av dem, hvorav seks fremdeles eksisterer. Vi lærer hvilket vanvittig prosjekt byggingen av Panama-kanalen var, hvordan Hoover-dammen ble til og hva ingeniøren med det pretensiøse navnet Isambard Kingdom Brunel drømte om å realisere.

Nils Nordberg leser de norske kommentarene.

Innkjøpt dokumentarserie fra BBC
Originaltittel: Seven Wonders from the Industrial World
Pressekontakt: Håkon M. Sverdrup 23 04 98 41 (92 01 55 79),

Bilder:
Nils Nordberg leser de norske kommentarene. (NRK-foto: Anne Liv Ekroll)