Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 søndag 10. oktober 2004 kl 20.45 Dyre vaner: Skjønnhet

Skjønnhet kommer utenfra

I dette rommet hos Max Factor ble brunetten Norma Jean til blondinen Marilyn Monroe. (Foto: Torkjell Berulfsen, NRK)
I dette rommet hos Max Factor ble brunetten Norma Jean til blondinen Marilyn Monroe. (Foto: Torkjell Berulfsen, NRK)
Mennesker har villig vekk latt seg skamfere i skjønnhetens navn. Snøring av hodeskalle, fjerning av ribbein, farlig stramme korsetter, etsende og giftig sminke er bare noen eksempler. Torkjell Berulfsen går bak masken og serverer en usminket historisk gjennomgang. Konklusjonen er klar: Det er det ytre som teller.

Uforskammet rike mennesker skiller seg ikke nevneverdig fra oss andre når det gjelder forfengelighet – de har bare enda større muligheter til å gjøre noe med det. Et par av de mest kjente dronningene har gjort seg spesielt godt bemerket i så måte:

Dronning Nefertiti av Egypt fikk snørt inn hodet da hun var spedbarn. Resultatet var en aldeles praktfull, oval hodeform, som raskt slo an blant hennes landsmenn. Hvorvidt det var helsefremmende, er en annen sak.

Dronning Elisabeth hadde normal hodeform, men det stod verre til med huden hennes. Det er kanskje ikke så rart, siden sminken hun i rikt monn benyttet, bestod av en ikke udelt sunn blanding som blant annet inneholdt bly og arsenikk. Den tok sikkert knekken på hudorm og kviser, men ikke uten risiko, for å si det slik. Tenner falt ut og håret av, noe som medførte at dronningen forbød speil på slottet.

Lå hun ikke allerede på dødsleiet, ville hun definitivt fått nådestøtet da hun omsider fikk sett seg selv i speilet. "Dere har holdt meg for narr, alle sammen", var blant henne siste ord.

Chanel-Factoren
I våre dager er sminken både blitt mindre usunn og mer tilgjengelig for menigmann og –kvinne. Coco Chanel skal ha sin del av æren for det. I 1921 bestemte hun seg for å lage en ny og mer kvinnelig parfyme. Etter testing falt hun for forslag nummer fem, en blanding med hele 80 forskjellige ingredienser. I dag er Chanel No 5. verdens mest solgte parfyme.

Et annet parfymeikon er Max Factor. Han er regnet som make-up'ens far. Factor gjorde karriere blant Hollywoods skuespillere fra begynnelsen av 1920-tallet, og han er blant annet kjent for å ha omskapt en rekke skuespillerinners utseende. Mest berømt er vel forvandlingen kalenderpiken, modellen og brunetten Norma Jean Mortensen gjennomgikk. Karrieren tok skikkelig fart da hun ble blondine og tok kunstnernavnet Marilyn Monroe.

Om serien
Det finnes nesten ingen grenser for hva mennesker er villig til å gjøre for å bli penest, lukte best, kjøre raskest eller spise mest mulig eksklusivt – kort sagt imponere andre og seg selv. Gjennom historien har både konge og menigmann strukket seg til det ytterste for å bruse med fjøra innen forskjellige felter.

Forfengeligheten og markering koster, ikke bare i rene penger, men også på det menneskelige plan. En imponerende fasade er det som teller. I løpet av programmene ser Torkjell Berulfsen på hva folk har unnet seg innen skjønnhet, moter, gastronomi, transport, arkitektur og diamanter.

Det er enkeltpersoner og deres sære påfunn eller geniale ideer som står i sentrum. Noen av dem var bare forfengelige, som Marilyn Monroe. Hun elsket parfymen Chanel 5. og gjorde den verdensberømt. Andre var eksentriske, som mediemilliardæren William Randolph Hearst, som filmen Citizen Kane er bygget på. Atter andre var sprøyte gale, som Ludwig 2. av Bayern. Han stolte ikke på andre enn hesten sin, som han forøvrig hadde flere intime middager med i sin kunstige dryppsteinsgrotte til toner av Wagner.



Egenprodusert dokumentarprogram fra NRK Kultur (2004)
Programleder: Torkjell Berulfsen
Prosjektleder: Siw Winther, 93 08 53 22
Pressekontakt: Håkon M. Sverdrup, 23 04 98 41/92 01 55 79,

Bilder:

Hjemme hos Coco Chanel. Legg merke til de to "C"-ene i smijernet i lysekronen. (Foto: Torkjell Berulfsen)

Coco Chanel var begeistret for Kina og det kinesiske. Vaser og vifter er tingen. (Foto: Torkjell Berulfsen)

"Behind the red door". I Elizabeth Ardens hypermoderne skjønnhetssalong kan man , blant ekstremt mye annet, få en toner som er perfekt tilpasset ens egen hudfarge. (Foto: Torkjell Berulfsen)

Programleder Torkjell Berulfsen har dyre vaner. (Foto: NRK)