NRK2 lørdag 24. februar 2001 kl 18.30 Mobilgigantenes kamp
Mobilgigantenes kamp (t)
NRK2 lørdag 24. februar kl 18.30
Mobilgigantenes kamp
Stadig ekspansjon
Millioner av mennesker verden over bruker i dag mobiltelefon. Og bransjen presenterer stadig lekrere modeller med nye finesser for å skaffe seg kunder. Samtidig maner forskere og eksperter til forsiktighet når det gjelder anvendelsen av mobiltelefoner. Alt dette får vi høre mer om i kveldens dokumentar som også tar oss med til en liten kommune i Finland der Nokia-aksjer har snudd opp ned på de eldre innbyggernes tilværelse.
Bransjen tror at det i løpet av neste år vil finnes over en milliard mobilabonnenter. Kampen om kundene er hard, og ikke et eneste land eller marked ansees for lite eller for fattig til å erobre.
Mobilstråling
Finske Nokia er verdensledende innen mobiltelefoni, og framgangen har påvirket hele landets økonomi. Men hvorfor vegrer mobilgigantene seg for å informere om stråling fra mobiltelefonene?
- Produsentene burde ta sitt ansvar og opplyse om hvor høy stråling det er fra de ulike mobiltelefonene, sier Kjell Hansson-Mild, forsker ved Arbeidslivsinstituttet i Sverige, i kveldens svenske dokumentar. Vi møter også ledere og ansatte i Nokia og Ericsson og forskeren innen telecombransjen.
Aksje-donasjon
Den lille kommunen Pukkila i Finland med 1800 innbyggere fikk på 1960-tallet Nokia-aksjer. Betingelsen var at aksjonærene ikke fikk selge aksjene. Avkastningen skulle i stedet anvendes til rekreasjon for de eldre i kommunen. I dag er aksjene verdt over hundretalls millioner kroner, og beboerne på aldershjemmet har fått en ny hobby: - Jeg følger utviklingen på børsen hver dag, forteller 92 år gamle Aino Alén.
NRK2 lørdag kl 18.30
Blir også sendt 6. mars (NRK1)
Svensk dokumentar fra SVT2
Originaltittel: Norra Magasinet - Mobiljattarnas kamp
Programleder: Agneta Bernardzon
Pressekontakter: Siri G. Meyer, tlf. 23048123, siri.gronning.meyer@nrk.no og Gunilla Gaarder, tlf. 23049364, gunilla.gaarder@nrk.no
Mobilgigantenes kamp
Stadig ekspansjon
Millioner av mennesker verden over bruker i dag mobiltelefon. Og bransjen presenterer stadig lekrere modeller med nye finesser for å skaffe seg kunder. Samtidig maner forskere og eksperter til forsiktighet når det gjelder anvendelsen av mobiltelefoner. Alt dette får vi høre mer om i kveldens dokumentar som også tar oss med til en liten kommune i Finland der Nokia-aksjer har snudd opp ned på de eldre innbyggernes tilværelse.
Bransjen tror at det i løpet av neste år vil finnes over en milliard mobilabonnenter. Kampen om kundene er hard, og ikke et eneste land eller marked ansees for lite eller for fattig til å erobre.
Mobilstråling
Finske Nokia er verdensledende innen mobiltelefoni, og framgangen har påvirket hele landets økonomi. Men hvorfor vegrer mobilgigantene seg for å informere om stråling fra mobiltelefonene?
- Produsentene burde ta sitt ansvar og opplyse om hvor høy stråling det er fra de ulike mobiltelefonene, sier Kjell Hansson-Mild, forsker ved Arbeidslivsinstituttet i Sverige, i kveldens svenske dokumentar. Vi møter også ledere og ansatte i Nokia og Ericsson og forskeren innen telecombransjen.
Aksje-donasjon
Den lille kommunen Pukkila i Finland med 1800 innbyggere fikk på 1960-tallet Nokia-aksjer. Betingelsen var at aksjonærene ikke fikk selge aksjene. Avkastningen skulle i stedet anvendes til rekreasjon for de eldre i kommunen. I dag er aksjene verdt over hundretalls millioner kroner, og beboerne på aldershjemmet har fått en ny hobby: - Jeg følger utviklingen på børsen hver dag, forteller 92 år gamle Aino Alén.
NRK2 lørdag kl 18.30
Blir også sendt 6. mars (NRK1)
Svensk dokumentar fra SVT2
Originaltittel: Norra Magasinet - Mobiljattarnas kamp
Programleder: Agneta Bernardzon
Pressekontakter: Siri G. Meyer, tlf. 23048123, siri.gronning.meyer@nrk.no og Gunilla Gaarder, tlf. 23049364, gunilla.gaarder@nrk.no