Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

P1 lørdag 15. desember 2007 kl 07.40 Det skjedde i de dager

Kristen tviler

Byhistorikeren Harald Grytten fra Ålesund sier han nok vil kalle seg kristen. Men han tviler på oppstandelsen og skjønner ikke at han trenger tilgivelse for sine synder.

Han er kjent som mannen med krakken. For du kan se ham i spissen av en gruppe mennesker som ønsker å få vite mer om histira til byen Ålesund. Og det som ikke han vet om byen, er ikke verdt å vite.

Grunnen til at han bærer med seg en krakk, er at han stiller seg oppå den når han forteller om de ulike hus og steder til turistene.

Jeg er en slags kristen – en tvilende. Jeg er medlem i Statskirka og kommer nok til å bli der så lenge det er liv i meg. Men jeg forstår ikke dette med synd og skjønner ikke hvorfor jeg er så syndig. Jeg føler ikke at jeg er en synder og har behov for frelse.

Jeg føler ikke at jeg gjør noe galt med livet mitt. Jeg trakasserer ingen og er ikke til byrde for noen. Jeg tror ikke på arvesynda. Vi sleper oss ikke gjennom livet med andres synder.

Jeg definerer synd som å gjøre noe som skader andre og setter oss ut over Vårherres vilje og han vilje. Jeg vet heller ikke om andre som gjør synd, egentlig trenger noen tilgivelse. I stedet for å be til en Gud om tilgivelse, burde man heller prøve å gjøre godt igjen det man har gjort galt. Jeg er vokst opp i en kristen kultur og vil står der. Det er kjærlighetens evangelium som appellerer til meg. Kjærligheten står over alt. Den er det overrislende i all kristen gjerning.

Og så forstår jeg ikke dette med Den hellige ånd. Hva er det for noe, lurer jeg på. Og jeg forstår heller ikke dette med oppstandelsen. Det er en anstøtsstein for meg. Må man tro på dette for å kalle seg kristen, lurer jeg på.

Jeg vet ikke om jeg vil leve evig og plukke brødfrukter eller synge salmer. Et oppslitelig gode blir jo ikke et gode. Slik tenker jeg. Jeg syns det holder med livet her på jorda. Da får jeg brukt mine evner. mange trenger kanskje flere liv for å finne ut hva de vil.

Greier vi å holde fokus på det vesle barnet i krybben og alt ståket rundt jul blir skrellet av, sitter vi igjen med noe vesentlig, mener han.

Harald Grytten har sin tro. Han tviler også. Han er en tvilende kristen, sier han i samtale med Kjetil Lillesæter.