Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 onsdag 2. oktober 2002 kl 19.30 Forbrukerinspektørene

Aggressivt salg av boligalarm

Elin Ruhlin Gjuvsland og kokk Hai Hang gir deg råd om hva du skal spørre om når du skal kjøpe deg ny komfyr. (Foto: NRK)
Elin Ruhlin Gjuvsland og kokk Hai Hang gir deg råd om hva du skal spørre om når du skal kjøpe deg ny komfyr. (Foto: NRK)
De siste årene har salget av boligalarmer økt kraftig. En av grunnene til denne økningen er at selgere av slike alarmer henvender seg direkte til kjøperen ved for eksempel gatesalg.

Forbrukerombudet har nå fått svært mange klagesaker fordi folk føler seg presset til å kjøpe raskt og derfor ikke blir godt nok kjent med kontrakten de går med på.

Føler seg lurt
I ”Forbrukerinspektørene” i kveld møter vi Linda og Morten Karlsen som slo til på et slikt tilbud om boligalarm. De føler seg lurt fordi de må betale 5 500 kroner til selskapet som har solgt dem alarm, for å komme seg ut av kontrakten.

- Dette fikk vi ikke informasjon om, sier paret. – Vi trodde vi leide alarmsystemet, med ett års bindingstid.

Hva slags komfyr bør du kjøpe?
Det er lenge siden en komfyr bare var en komfyr. Nå kan du velge mellom elektrisitet eller gass, og induksjonstopp eller keramikktopp. Forbrukerinspektør Elin Ruhlin Gjuvsland gir deg råd om hva du bør spørre om når du skal gå til innkjøp av ny komfyr.

Egenprodusert forbrukerprogram
Programledere: Elisabet Grøndahl, Elin Ruhlin Gjuvsland, Snorre Tønset, Håkon Haugsbø og Kari Asheim
Prosjektleder: Tove Austad
Pressekontakt: Eirin Grytbakk, tlf 23 04 86 96