Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 lørdag 27. mars 1999 kl 22.10 Fakta på lørdag: Djevelens jernbane

Fakta på lørdag: Djevelens jernbane (ttv


NRK1 lørdag 27. mars kl 22.10
Fakta på lørdag: Djevelens jernbane

Absurd prosjekt gjennom jungelen

Tusenvis av lykkesøkende arbeidere lot seg lokke til Brasil for å bygge en 400 km lang jernbane gjennom regnskogen i begynnelsen av dette århundret. Men menneskene ble jernbanens mest brukte råmateriale. 10.000 arbeidere endte sine dager langs sporene på \"djevelen jernbane\".
I 1912 stod jernbanen ferdig som skulle gjøre det lettere å transportere gummi til verdens voksende industri. Men da sank prisene på gummi betraktelig. Selskapet bak prosjektet gikk konkurs, og jernbanesporene, som ville føre Brasil nærmere verdensmarkedet, grodde igjen. I dag står rustne jernbanevogner og spartanske gravsteder igjen som monumenter over menneskenes hodeløse framtidsdrømmer.

Tilegnet de døde arbeiderne
Med kveldens dokumentar vekker den danske regissøren Simon Plum til live igjen det absurde togprosjektet gjennom den brasilianske regnskogen og jungelen. Vi får høre en sørgerlig historie om fremskrittets forbannelse, om hvordan penger, ambisjoner og prestisje betydde mer enn respekten for mennesket og naturen. Filmen har Plum tilegnet de mange fattige arbeiderne som døde under byggingen.
Dokumentaren tar oss med langs jernbanesporene der europeiske og amerikanske eventyrere i sin tid ønsket å realisere en stor drøm. Jernbanelinjen skulle føres gjennom ukjent land, forbi 21 farlige vannfall, fram til Porto Velho hvor vannveien var åpen til Atlanterhavet og verdensmarkedet.

Vervekampanje
Anleggsarbeidet, som startet opp 20. juni 1907, viste seg å være langt tøffere enn antatt. Snart ble de lokale arbeiderne rammet av høy feber og døde som fluer. For å skaffe nok folk til det prestisjefylte prosjektet, ble det satt i gang vervekampanjer i alle verdens hovedsteder. Det var særlig fattige arbeidere fra England og Tyskland som dro til Brasil og Amazonas for å søke lykken.
Men kynismen hadde ingen grenser. Arbeidet var et blodslit. Områdene der jernbanesporene skulle legges, ble stadig utsatt for oversvømmelser. De vidstrakte sumpområdene var veritable utklekkingsteder for malaria. Den gjennomsnittlige tiden en arbeider jobbet ved jernbanen før han ble syk og døde, var bare tre og en halv måned.

Bilder, brev og dagbøker
Ved hjelp av gamle, gulne fotografier fra anleggstiden, brev og dagbøker fra arbeidere og lege, krydret med dagens eksotiske bilder og intervjuer med lokalbefolkningen, blir vi med på en reise som fører oss tilbake til en tid da menneskene hadde troen på fremskrittet - da man ble fascinert over å kunne underkaste seg jungelen med blanke stålskinner.
Den dyktige, amerikanske fotografen Dana Merryl tok sterke bilder fra byggingen i 1910 - bilder som fanget den tragiske kampen mellom mennesket og naturen.
NRK1 lørdag kl 22.10

NRK1 lørdag 27. mars kl 22.10
Fakta på lørdag: Djevelens jernbane

- Regissør Simon Plum har tilegnet kveldens dokumentar til de mange fattige arbeiderne som døde under byggingen av \"djevelens jernbane\".

- I dag står rustne jernbanevogner igjen som et monument over et absurd togprosjekt gjennom den brasilianske jungelen.

- Arbeiderne bodde i primitive siv- og lerretshytter under byggeperioden.

- I dag leker barna langs sporene som en gang skulle føre Brasil nærmere verdensmarkedet.

Dansk samarbeidsproduksjon mellom Film & Lyd og Danmarks Radio, DR
Regi: Simon Plum
For mer informasjon: Gunilla Gaarder, Faktaavdelingen, tlf. 23049364
Pressekontakt i Fjernsynets informasjonsavdeling: Siri G. Meyer, tlf. 23048123