Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 onsdag 16. november 2005 kl 19.30 Forbrukerinspektørene

Låst til Telenor

Forbrukerinspektørene: Forbrukerinspektør Marit Evertsen Grimstad vil vite hvorfor mange mobiltelefonbrukere opplever å være låst til Telenor etter at bindingstida på abonnementet er over. (Foto: Bjørgli & Bergersen)
Forbrukerinspektørene: Forbrukerinspektør Marit Evertsen Grimstad vil vite hvorfor mange mobiltelefonbrukere opplever å være låst til Telenor etter at bindingstida på abonnementet er over. (Foto: Bjørgli & Bergersen)
Bindingstid på mobiltelefon kjenner de fleste til, men mange forbrukere opplever at de fortsatt er låst til Telenor – etter at bindinstiden er over. Telenor selv innrømmer at dette er et problem. Forbrukerinspektør Marit Evertsen Grimstad tar saken.

Mobiltelefonselskaper som Netcom, Talk More og Chess er Telenors konkurrenter, og får ofte klager fra kunder som rett og slett ikke blir kvitt Telenor.

Når man kjøper en mobiltelefon til redusert pris, må man også kjøpe en bindingstid på abonnementet på for eksempel ett år. I den perioden vil det ikke være mulig å skifte til et annet selskap.

- Tidligere hadde Telenor et system som fungerer utmerket, men det har de ikke hatt det siste året. Det kan gå opp til 30 dager før enkelte kunder får låst opp telefonen etter at bindingstiden har gått ut, sier Morten Ove Nilsen, markedsdirektør i Talk More.

Test av madrasser
I kveld skal det også handle om madrasser. Bør du velge en billig skum-madrass eller en dyr madrass med springfjær? Dyr kvalitet eller prisvennlig fra IKEA? Svaret får du i kveldens sending.

Egenprodusert magasin fra NRK Fakta
Programledere: Kari Asheim, Elisabet Grøndahl, Marit Evertsen Grimstad og Snorre Tønset
Prosjektleder: Jan Terje Østerberg
Pressekontakt: Eirin Grytbakk, tlf 23 04 86 96/995 39 252
Les mer: www.nrk.no/fbi

Vises også i Nett-TV.


LENKER
  • www.nrk.no/fbi