Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 onsdag 12. juli 2006 kl 23.25 Norsk rocks historie: Rock på norsk

Fra viserock til rock på norsk

Prudence skapte en helt original norsk retning innen folkrocken. (Foto: Privat arkiv)
Prudence skapte en helt original norsk retning innen folkrocken. (Foto: Privat arkiv)
Gjennom hele 60-tallet var det bare slagersangerne som sang på norsk, mens popgruppene sang på engelsk. I femte program av Norsk rocks historie blir vi med når visebølgen på slutten av tiåret får rockerne til å synge på sitt eget språk, samtidig som den norske folkrocken blomstrer opp.

Overraskende nok var blant annet Den Nationale Scene viktig for rockens norske språkdrakt. Som eneste teater i Norge satte de opp en norsk versjon av antikrigsmusikalen "Hair", og gruppa Saft ble engasjert som musikere og skuespillere. Gjennom forestillingene oppdaget de at det faktisk gikk an å synge meningsfulle rocketekster på norsk. De var allerede inspirert av visebølgen i Norge, og med låta "Fjøsvise" på sitt første album "Saft", la de grunnlaget for en ny sjanger i Norge: Viserocken med norsk tekst.

En stund var også Saft Norges største popstjerner med "People In Motion", men gruppa gjorde ingenting for å gjenta suksessen. De ville heller utforske andre musikalske veier. – Det største eksperimentet gjorde de foran 30 000 mennesker på den første Ragnarockfestivalen i Holmenkollen i 1973, forteller Per Kristian Olsen. Der spilte gruppa sammen med Norges største og mest profilerte folkemusiker Sigbjørn Bernhoft Osa.

Mange sjangre – ett språk
Med økt fokus på norske tekster ble det viktig å kunne skrive godt. Ole Paus var en utypisk visesanger, og mer bohem enn politisk radikal. Han møtte restene av det gamle Pussycats i Tromsø, og sammen lagde de viserockalbumet "Garman", som gjorde Ole Paus til Norges første rockepoet. – På 70-tallet ble rocken splittet opp i en rekke sjangre, forteller Olsen. – Og norsk ble brukt som språk i de fleste.

Norsk selger!
Men til tross for oppblomstringen av norsk rock, lot det store platesalget vente på seg. Fremdeles var det slagersangerne som Gro Anita Schønn som dominerte salgslistene. Det forandret seg brått da en gruppe fra Trøndelag slo gjennom med et brak. Vømmøl spelemannslag satte ny norsk salgsrekord med mer enn 60 000 solgte eksemplarer av debutalbumet "Vømmøl’n". Studentbandet som hyllet Marx, Mao og Lenin ble omfavnet av hele Norge, og var like populære på Momarkedet som på studentenes samlingssted Chateau Neuf. – Låtene var så melodiøse at man ikke kunne la være å nynne på dem, sier Olsen. – Og tekstene var uimotståelig morsomme.

Ny og norsk retning innen folkrock
På de første albumene sine sang Prudence på engelsk, men musikken hadde en folkemusikalsk grunntone, inspirert av den store internasjonale folkrock-retningen med The Band i USA, Jethro Tull og Fairport Convention i Storbritannia og Contact i Sverige. Med denne bakgrunnen skapte de en helt original norsk retningen innenfor folkrocken. Det første albumet hadde en tittel halvt på engelsk og halvt på norsk: "Tomorrow may be vanished, Victoria. Så bærre pass dæ!". – Det var en tydelig programerklæring på at de ville tilføre den internasjonale rocken en norsk dimensjon, forteller Olsen.

– Prudence tok eksperimenteringen med rock og folkemusikk lenger enn noen andre. For første gang kom det et band i Norge som i tillegg til å høres internasjonalt ut, likevel har en gjennomført norsk grunntone. I 1970 ble Prudence et målrettet musikalsk verksted som steg for steg utviklet sitt eget lydbilde.

Den avgjørende inspirasjonen til å synge på morsmålet Åge Aleksandersen fra Hoola Bandoola Band. Mens Prudence var i oppløsning i 1975 starte han solokarrieren med albumet "7800 Namsos" med kun norske tekster. Det var det første rockealbumet på dialekt, og Åge var klar for å starte på nytt. Med låta "Royal Albert Hall" tok han et oppgjør med utenlandsplanene og erklærte seg som en norsk musiker i Norge. For ham var det å bruke sitt eget språk nøkkelen til å vokse som artist.

Om Norsk rocks historie
I sommer blir det gjensyn med "Norsk rocks historie", i alt 11 programmer. Serien ble vist første gang høsten 2004 og var et samarbeidsprosjekt mellom radio og tv.

"Norsk rocks historie" er en fortelling om en unik musikk-kultur. Det er også en fortelling om norsk ungdoms kamp for anerkjennelse og respekt i et samfunn som til tider var svært fiendtlig innstilt mot rocken.

Gjennom unikt arkivstoff og eksklusive intervjuer beveger vi oss fra 50-tall til 90-tall.

Programmet er sendt tidligere.

Egenprodusert dokumentarserie fra Program riks, Tromsø
Kommentarer: Per Kristian Olsen
Prosjektleder: Arvid Esperø
Pressekontakt: Eirin Grytbakk, tlf 23 04 86 96/995 39 252



LENKER
  • Les mer