Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 onsdag 11. februar 2004 kl 19.30 Forbrukerinspektørene

Telenor med dobbel tunge

Forbrukerinspektør Peter Svaar vil vite hvorfor Telenor gir to svar på samme spørsmål. (Foto: NRK)
Forbrukerinspektør Peter Svaar vil vite hvorfor Telenor gir to svar på samme spørsmål. (Foto: NRK)
Telenor vil at norske mobilkunder skal godta å kjøpe mobiltelefoner som er låst til operatøren i opptil 12 måneder. Denne sperren kan brytes med en spesiell kode. – Ulovlig, sier norske Telenor. – Bryt låsen og ring billigere, sier Telenor-eide Djuice i Sverige.

Forbrukerinspektør Peter Svaar vil vite hvordan det samme selskapet kan mene to forskjellige ting, avhengig av om du bor i Halden eller Strømstad.

Vanskelig å klage på p-bøter
En ny klagenemnd for private parkeringsselskaper har vært planlagt i lang tid, men foreløpig har det ikke skjedd noe. Derfor må mange fortsatt belage seg på å få parkeringsbøter de mener er gitt på usaklig grunnlag, og at klager ikke blir tatt til følge. Forbrukerinspektør Anders Magnus har møtt en mor som fikk bot mens hun var inne på legevakten med sitt syke barn og ventet på parkeringsbevis.

Reisefeber?
De nærmeste ukene skal det også handle om reising i Forbrukerinspektørene. I kveld gir reiselivsjournalist Jens A. Riisnæs deg "Ti bud for en vellykket reise".

Egenprodusert magasin fra NRK Fakta
Programledere: Anders Magnus, Elisabet Grøndahl, Peter Svaar og Kari Asheim.
Prosjektleder: Eivind Bulie
Pressekontakt: Eirin Grytbakk, tlf 23 04 86 96/995 39 252