Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK2 mandag 2. november 2009 kl 23.05 I magasinenes verden

Skarp konkurranse om leserne

I magasinenes verden: Vi oversvømmes av magasiner med glansede forsider og fristende innhold. (Foto: Irane Angelico og Abbey Jack Neidik)
I magasinenes verden: Vi oversvømmes av magasiner med glansede forsider og fristende innhold. (Foto: Irane Angelico og Abbey Jack Neidik)
Nisjepregede publikasjoner tar større deler av bladmarkedet og stadig flere lesere går til Internett. Hvordan skal de store og brede magasinene overleve?

Del tre av denne dokumentarserien ser nærmere på det arbeidet de entusiastiske redaktørene, skribentene og fotografene legger ned, som et svar på utfordringene fra denne nye virkeligheten.

Vi følger magasinet "Time" når de kårer årets person, så vel som etableringen av et nytt magasin i Afghanistan, som startet med ett øre og en bønn.

Om serien
Denne serien tar oss bak kulissene i noen av verdens største magasiner. Vi får et innblikk i konflikter, stramme budsjetter, kreative prosesser og et glimt inn i redaktørenes kontorer, opptakssteder, intervjuer og fotoseanser.

Serien avdekker prakten, spenningene og konfliktene som kan oppstå når en ny magasinutgave blir til. Vi avslører arbeidsmetodene til de etablerte aktørene og de nyere banebrytende utgivelsene.

Magasinenes påvirkning er enorm
Serien fokuserer også på magasinenes utvikling fra deres europeiske litterære opphav til deres nåværende popularitet, og på hvilken mektig innflytelse de har på vår sosiale, politiske og kulturelle identitet i dag.

Vi får se hvordan de store magasinene drives, og møter en verden av mediebaroner, dyktige redaktører, skribenter fra alle verdenshjørner og irritable designere. Vi blir vitne til debattene dem i mellom og får innblikk i de kreative prosessene når nye ideer blir satt ut i livet.

Serien tar for seg tre sentrale temaer og sider ved magasinene – magasinenes symbolske makt, magasiners rolle i forhold til sosial endring, og den multinasjonale magasinindustrien.

Programmet er sendt tidligere

Kanadisk dokumentar fra 2007
Originaltittel: Inside the great Magazines
Produsert av: Irane Angelico og Abbey Jack Neidik
Kontaktperson: Brit Henschien, tlf 986 35 556
TV-seere bes kontakte Publikumsservice, tlf 815 65 900 info@nrk.no