Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK2 fredag 1. februar 2002 kl 20.10 Profil: Carsten E. Munch, film-, tv- og kino-pioner

En pionér i norsk film

Carsten E. Munch, film-, tv- og kino-pionér  Foto: Morten Krogvold
Carsten E. Munch, film-, tv- og kino-pionér Foto: Morten Krogvold
Når vi i dag ser på filmene som Carsten E. Munch lagde mellom 1949 og 1969 – også fjernsynsprogrammene kan godt ses på som film – opplever vi en moden, nysgjerrig, profesjonell og ikke minst original filmskaper som er viktig i den norske filmhistorien.

Filmene er ikke bare tidsbilder av og fra en svunnen tid, de viser med sin inspirerende kraft at dagens filmuttrykk kanskje ikke er så nytt likevel, men godt fundert i en historisk tradisjon.

Norgesportrett
Det er nettopp tradisjon, en god norsk filmtradisjon som er nøkkelordet i programmet om Carsten E. Munch. Det er et forsøk på å vise at den norske filmhistorien er rik på kvalitet. Vi får se glimt fra Munchs filmer og utviklingen i hans produksjon, hvordan den norske sosiale, kulturelle og menneskelige virkelighet ble oppfattet gjennom Munchs skrå blikk. Hans form er estetikk blandet med finstemt ironi, aldri ondskapsfull, men humoristisk og kritisk. Fra 1949 til 1969 tegner det seg et stort norgesportrett, sett gjennom det lille, men solide, Bolex-kamera, det samme kamera som skapte fjernsynshistorie de første ti år i NRK.

Aktiv karriere
Carsten E. Munch (født 1927) begynte å interessere seg for film på slutten av førtitallet. Fra barndomshjemmet hadde han utsikt til det som senere skulle bli Høvikodden Kunstsenter, et sentralt sted i hans liv. Hans første profesjonelle skritt ble tatt på Landbrukets film- og billedkontor i 1949, hvor han lagde opplysningsfilmer i ti år. I 1959 ble han hentet til fjernsynets siste prøveår, og startet dermed en meget aktiv karriere som skulle vare i ti kreative år.

Ved nok et tiårs begynnelse ble han kultursjef i Bærum kommune, som den første i landet som kombinerte kultur og film. Hans aktivitet i Bærum fikk ringvirkninger. I dag er de fleste av landets kinosjefer også kommunenes kultursjefer. Carsten E. Munch var også filmpolitiker. Han var lederen for ”de 44”, filmfolkene som i 1964 gjorde et opprør som førte til at filmfolk selv havnet i styrende posisjoner i sin egen bransje.

Glimtene fra hans filmer er blandet med intervjuer med ham selv, både nye opptak og fra arkivet, samt uttalelser fra personer som sto ham nær da han var på det mest aktive – blant andre tidligere filmfotograf og senere sjef i Fjernsynsteatret Tore Breda Thoresen, regissør og journalist Arne Skouen, programkollega og professor i sosialantropologi Arne Martin Klausen, programskaper Haagen Ringnes og direktør i Norsk Filminstitutt Jan Erik Holst.

Dokumentar, produsert av Yellow Cottage a.s. v/Aage Aaberge
Manus og regi: René Bjerke
Kontaktperson, innkjøp: Gunilla Gaarder, 23 04 93 64
Pressekontakt: Inger Larsen, tlf: 23 04 74 83

Bilde:
Carsten E. Munch, film-, tv- og kino-pionér Foto: Morten Krogvold