Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 lørdag 3. januar 2004 kl 22.10 Fakta på lørdag: Coke mot Pepsi - to giganter i nærkamp

Bulk i boksen – Coca mot Pepsi

Når giganter bulker – en fransk dokumentar gir innsyn i krigen mellom Coca og Pepsi. (Foto:France 5  SUNSET Presse 2002)
Når giganter bulker – en fransk dokumentar gir innsyn i krigen mellom Coca og Pepsi. (Foto:France 5 SUNSET Presse 2002)
En fransk dokumentar viser at Coca og Pepsi alltid vil være stridende giganter. De dager da Coca-Cola-konsernet hadde som strategi å utradere Pepsi, er for lengst talte.

Pepsi-Cola ble markedsført i Europa – også i det provinsielle Norge – først på midten av 50-tallet. Den nye brusdrikken ble lansert som noe annet enn Coca-Cola, både i smak og form. Selv om få mente den kom til å bli en stayer på den multinasjonale kamparenaen, er Pepsi for lengst etablert over hele verden uten å havne i skyggen av "storebror" Coca-Cola.

Den franske dokumentaren tar et tilbakeblikk på markedsføringskrigen mellom Coca og Pepsi – og skuer framover. Så vel representanter for de to selskapene som vanlige forbrukere, folk i salgsleddene, forbrukerforeninger m.m. deltar i programmet.

Hundreårskrigen
Bak den tilsynelatende lettlivete fasaden på billboards fra Coca og Pepsi pågår hele tiden en beinhard krig mellom de to markedsgigantene. En kamp som startet allerede på slutten av 1800-tallet.

Det har vært "The Real Thing" (Coca) og det har vært "Come Alive! You’re In The Pepsi Generation!". Med disse salgsslogans og utallige andre oppfinnsomheter har leskedrikkgigantene Coca og Pepsi påvirket oss, ja slått oss i hodet, i tiår etter tiår.

De to merkevarene oppsto henholdsvis i 1886 (Coca) og 1894 (Pepsi). Den første var en veletablert markedsleder da den andre kom på markedet. I kampanje-signalene fra Pepsi lå det alltid en utilslørt skjeling til "storebror", men endelig i 1906 klarte Pepsi å utmerke seg som "den rene drikken".

Ren og billig
Det var da USAs Pure Food and Drug Act ble vedtatt. Coca ble tvunget til å endre sin originale resept fordi det nå ble forbudt å tilsette stoffer som kokain o.a. i leskedrikk. Pepsis triumf var at selskapet fikk beholde sin originalresept.

Etter børskrakket, ved inngangen til det fattige 30-tallet, fant Pepsi ut at veien fram var lavere priser. Selskapet halverte prisen på flaskene i forhold til Coca – og vips!

Snart hadde Pepsi fått et oppnavn som "den fattige manns drikk" i USA. Antakelig ikke ueffent i et marked for massekonsum.

Pepsi-utfordringen
Den verste utfordringen fra Pepsi-Cola kom på 80-tallet, da Coca-selskapet fant å måtte forandre smaken på sitt produkt etter å ha tapt terreng til Pepsi i nærmere 20 år. En tid på sommeren i 1985 var USA i sjokk da den nye Coca-smaken kom på markedet. Salgstallene stupte, og etter noen måneder kom Classic Coke på markedet.
Endringen av Coca-resepten blir fortsatt regnet som det største mistak i moderne markedsføringshistorie.

Innkjøpt program
Original tittel: Coke vs. Pepsi – A Duel Between Giants
Regi: Nicolas Glimois
Produksjon: France 5 / SUNSET Presse 2002
Norsk kommentar: Bjørn Egil Eide
Kontaktperson i Programinnkjøp: Gunilla Gaarder, 23 04 93 64 Pressekontakt: Steinar Dahl, tlf. 23 04 74 57