Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 onsdag 29. juni 2005 kl 19.30 Perspektiv: Iskremkrigen

Ingen er som Dagros!


Iskrem og 17. mai hører sammen. Da Unilever forsøkte å erobre store deler av det norske iskremmarkedet via Sverige i begynnelsen av 1990-tallet, fikk den multinasjonale matvaregiganten føle hva det vil si å utfordre norsk patriotisme og nasjonalfølelse.

De norske matvarene skulle framheves – ikke minst hva Dagros kunne levere. Ingen er, som bekjent, som henne. Med kryssklipp, sitater og selektiv historikk forsøker Perspektiv å gi et inntrykk av en flik av den norske folkesjelen.

GB-is med tap
Det ble også spilt på det som noen vil hevde var mer enn tvilsomme virkemidler. Var det svenskehets og fremmedhat alt sammen? Det utviklet seg i alle fall til en veritabel reklamekrig som endte i gjensidig utskjelling og oppgjør i retten. Etter fire år måtte den svenske GB-isen trekke seg ut med tap.

Kampen fortsetter
Men kampen om iskremmarkedene, både ute og her hjemme, fortsetter. For å forsvare eget territorium har Diplom-is nå gått til offensiv i Europa, spesielt i Skandinavia. I programmet får vi presentert Diplom-is’ nye "våpenarsenal" i den skandinaviske markedsføringsstrategien. Men hvor langt kommer man med appeller til nasjonalfølelsen i globaliseringens tidsalder?

I programmet møter vi "krigere" fra den gang – ingen nevnt, ingen glemt.

Arkivbasert dokumentar fra Perspektivredaksjonen, Faktaavdelingen
Programansvarlig: Ebbe Ording, tlf: 92 41 70 51
Prosjektleder: Sissel Helle Birkelund, tlf: 99 59 77 83
Pressekontakt: Inger Larsen, tlf: 23 04 74 83 / 98 87 50 78