Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

P1 søndag 13. mai 2007 kl 07.03 Sølvsuper

Sølvsuper

Tord Tangvik (foto: NRK / Haakon D. Blaauw).
Tord Tangvik (foto: NRK / Haakon D. Blaauw).
Luftens "Mor Theresa"
- Den første tanken om å bli flyger slo meg da misjonsflyet "Ansgar" ble omtalt i media etter annen verdenskrig. Selv var jeg da bare 9-10 år gammel. Det Norske Misjonsselskap hadde på den tiden et stort problem med å få fløyet hjem misjonærer i Afrika, i Østen og på Madagaskar - misjonærer som nærmest hadde "strandet" i disse områdene.

Det Norske Misjonsselskap klarte å kjøpe et militærfly som ble gjort klar for sivil bruk. Flyet fikk navnet "ANSGAR" og fløy flere turer slik at misjonærene som var på disse misjonsmarkene, fikk komme seg hjem. Selv tenkte jeg den gangen at å være flyger måtte være et morsomt yrke.

Tord Tangvik (70) er også blitt kjent som "Luftens Mor Theresa" - flygeren med et varmt hjerte for nødlidende. I over 35 år satt han i cock-pit i et Braathen-fly, og som pensjonist var han flykaptein i Color Air og for flere europeiske flyselskap. Den erfarne flykapteinen var også den første flygeren som i 1998 tok av fra den nye hovedflyplassen på Gardermoen. Før han i 2001 avsluttet flykarrièren, hadde han loggført drøye 23000 timer i lufta.

Noterte ankomst og avgang
Tangvik var 12 år gammel da hans far ble utnevnt til prost i Nedre Stjørdal, og familien flyttet dit og ble på mange måter nærmeste naboer til flyplassen. For unge Tord var fly og flytrafikk både interessant og spennende, og som andre unger på samme alder var opptatt av å notere bilnummer, noterte Tord akomst- og avgangstider til flyene.

- Noen har sagt at med bakgrunn i oppvekst i et prestehjem, var det naturlig at jeg fikk himmelrommet som arbeidsplass, men så enkelt er det ikke, sier Tangvik som i samtalen med programleder Haakon D. Blaauw også innrømmer at han har opplevd sin del av flydramatikken, dog ikke kapringer.

- Et par motorstopp har jeg hatt. En gang det skjedde, var daværende kronprins Harald og kronprinsesse Sonja passasjerer. Jeg tror verken de to eller andre passasjerer merket noe, - og for ordens skyld informerte jeg i etterkant også slottet!

Nødhjelp og selvhjelp
Sølvsupergjesten er også kjent for organisering av en rekke nødhjelpsendinger med fly. Han var den første som i 1984 fløy det såkallte "juleflyet" til Etiopia som var rammet av en omfattende sultkatastrofe.

Med årene ble det mange oppdrag til andre nødstedte områder. Han var også med på å starte selskapet Norsk Nødhjelpsflygning AS.

Prostatatakreft
Da aldersgrensen til slutt innhentet yrkesflygeren, fikk Tangvik konstatert prostatakreft. Etter en vellykket lapraskopi-operasjon ved et sykehus i Paris var han i 2002 med på å starte Prostatakreftforeningen, PROFO. Hvert år oppdages det i Norge ca. 4000 nye tilfeller av prostatakreft.

- Sentralt i denne foreningen står ordningen med "likemenn"- det vil si menn som kan være gode samtalepartnere, komme med råd, fortelle om erfaringer til både den person som rammes og familien til vedkommende. I dag er PROFO er landsomfattende forening for menn med prostatakreft.

Sølvsuper NRK P1 søndag 13. mai kl. 07:03. Ved Haakon Dirk Blaauw