Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 onsdag 23. april 2003 kl 19.30 Forbrukerinspektørene

Dyre pasienttelefoner

Forbrukerinspektør Kari Asheim ser nærmere på telefonsystemet ved Oppland sentralsykehus. (NRK-foto: Anne Liv Ekroll)
Forbrukerinspektør Kari Asheim ser nærmere på telefonsystemet ved Oppland sentralsykehus. (NRK-foto: Anne Liv Ekroll)
- Er det riktig at pårørende må betale over tre kroner i minuttet for å ringe til pasienter på sykehus? spør forbrukerinspektør Kari Asheim i kveld. Ved Oppland sentralsykehus på Lillehammer har de nemlig innført nytt telefonsystem for pasienter – og høyere priser.

Etter at sykehuset innførte det nye systemet i fjor, betaler pasientene rundt to kroner i minuttet for å ringe hjem. Også pårørende som ringer inn til sykehuset, merker de nye prisene.

Døgnprisen for å bruke telefonen er på ti kroner. Mange mener denne ordningen er både dyr og uetisk. Forbrukerinspektørene tar saken.

Egenprodusert magasin fra Faktaavdelingen
Programledere: Elisabet Grøndahl, Elin Ruhlin Gjuvsland, Snorre Tønset, Håkon Haugsbø og Kari Asheim
Prosjektleder: Tove Austad
Pressekontakt: Eirin Grytbakk, tlf 23 04 86 96