Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 lørdag 9. juni 2001 kl 22.20 Fakta på lørdag: Vær til høystbydende

Været selger

I
I "Vær til høystbydende" i Fakta på lørdag møter vi mennesker som oppsøker stormsentra rundt om på kloden. (Foto: Mundovision)
I Norge selger værdamer bra og er blitt en kommersiell ”hit”. I utlandet har man gått enda lenger. USA har for lengst fått sin Weather Channel, og CCN har sitt ”global weather team”. I den kanadiske dokumentaren ”Vær til høystbydende” besøker vi begge tv-kanalene, og blir ellers tatt med på værsafari rundt om i verden.

Forandringen av temperaturen i verdenshavene og i de atmosfæriske forholdene rundt Jorden gjør oss mer og mer opptatt av været. Isstormen i Montreal i 1998, tornadoen Andrews herjinger og værfenomenet El Ninjo er forårsaket av slike endringer.

Men hvorfor skulle noen være interessert i å by på dagens temperatur på børsen? Eller oppsøke stormsentra rundt om på kloden?

Hollywoods katastrofefilmer, ofte med været i hovedrollen, fyller kinosalene og pengekassa. Og europeiske pakketurister er villige til å betale tusenvis av dollar for å cruise på amerikanske landeveier – på leting etter lyn, torden og skypumper.

Tro det eller ei, men det eksisterer en Oscarpris for værmelding. I ”Vær til høystbydende” får vi overvære the World Weather Oscars og nyte ulike måter å presentere værmeldingen på i Russland, Kina, Japan og Saudi Arabia.

Kanadisk dokumentar
Originaltittel: Selling the Weather
Pressekontakt Steinar Dahl tlf. 23 04 74 57

Bilde
I ”Vær til høystbydende” i Fakta på lørdag møter vi mennesker som oppsøker stormsentra rundt om på kloden. (Foto: Mundovision)