Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 onsdag 9. desember 1998 kl 19.35 Forbruker-Refleks

Forbruker Refleks

NRK1 onsdag 9. desember kl 19.35
Forbruker- Refleks

Forbruker-Refleks på Gardermoen

Egil Teige og Marie Sjo har forflyttet seg til Gardermoen i årets siste utgave av Forbruker-Refleks. To måneder etter åpningen ønsker de å se nærmere på hvordan flyplassen har fungert så langt. Men vi får også høre om hvordan Oslo Lufthavn, Gardermoen har forberedt seg på julestria.

18. desember blir trolig årets travleste dag på Gardermoen. Da regner en med at rundt 50.000 passasjerer vil være innom flyplassen. Det er 15.000 mer enn på en vanlig dag. Og nå er det ikke bare de mest reisevante som er på tur. Nic. Nilsen, fungerende adm.dir. for Oslo Lufthavn, Gardermoen forteller om hvordan situasjonen er pr. i dag når det gjelder blant annet køer, forsinkelser, informasjon, skilting og baggasjehåndtering. Når juletrafikken setter inn for fullt, vil flyplassen få sin ilddåp. Et av spørsmålene er om den strengere sikkerhetskontrollen vil føre til køer og lengre ventetid. Dette kan bli en flaskehals under avviklingen av juletrafikken. Forbruker-Refleks ser også nærmere på innsjekkingsrutinene.

Jurist Bjørn Erik Thon i Forbrukerrådet og Geir Teigstad fra SAS deltar også i programmet fra Gardermoen.

SAS hadde tidligere en klagemulighet der de reisende kunne legge en lapp i en kasse med ordene \"lets talk\" - la oss snakke. Men i følge en av Forbruker-Refleks\' seere fungerte ikke dette helt som han trodde. Redaksjonen har dramatisert hans opplevelser under vignetten \"Nyt landet\".

Møtested
Forbruker- Refleks har laget flere reportasjer hvor vi møter både reisende og ansatte på flyplassen. Oppstår det problemer, er det gjerne skrankepersonalet som får kjeft. Men hvis en vil forkorte ventetida med noe å spise, hvordan er tilbudet da? Lite varm mat og relativt stive priser er førsteinntrykket programlederne fikk. Så hvorfor ikke ta en pølse, foreslår Marie Sjo. Men hva betyr det når Gilde gir smaksgaranti på pølsene sine? Det får vi vite i kveldens Forbruker-Refleks.

Egil Teige legger turen innom Newsbar. Her kan en slukke tørsten og surfe på nettet mens en venter på flyavgang. Christian Astrup fra NRKs internettavdeling, Interaktiv, vurderer tilbudet.

Nissen på nettet
Er du blant dem som gruer deg til julegaveinnkjøp i overfylte butikker? Reporter Ole Hedemann, for anledningen i julenissekostyme, sjekker julebutikkene på nettet. Hvordan er tilbudet og hvor lang tid må en regne med før de bestilte julegavene er i hus?

NRK1 onsdag kl 19.35


Bilde
Programlederne Marie Sjo og Egil Teige inviterer til sending fra Oslo Lufthavn, Gardermoen.
(NRK-foto: Ole Kaland)

Prosjektleder: Cecilie Ellingsen, tlf. 23 04 94 82, mobil: 91 77 68 71
Internettadresse: http://www.nrk.no/refleks/forbruker

Pressekontakt: Anne-Marie Astad, tlf 23 04 98 41