Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

P1 søndag 9. november 2008 kl 07.03 Sølvsuper

Gjeldsofrenes mann

Bengt Scheldt (NRK-arkiv).
Bengt Scheldt (NRK-arkiv).
- Vi fører ingen statistikk over antall henvendelser, men uten å ta i for mye kan jeg i alle fall si at det er flere tusen som har henvendt seg til oss. De siste par ukene har det nærmest kokt her. Måten finansuroen har påvirket enkelte mennesker er noe av det verste jeg har opplevet, sier Bengt Scheldt (65) som vi møter i Sølvsuper førstkommende søndag.

Scheldt forteller om en hverdag som for mange av oss kan virke fjern. Lederen av Gjeldsofferalliansen (GOA) har eksempler på hvordan det føles når mange fortvilte mennesker henvender seg for å be om råd for å komme ut av et økonomisk uføre de er kommet i.

- Vi definerer et gjeldsoffer som en privatperson med en gjeldsbyrde vedkommende i utgangspunktet greier å betjene, men som det på grunn av forhold man ikke er herre over er blitt umulig å betjene i overskuelig fremtid.

Tabubelagt
Bengt Scheldt har siden 1992 vært tilknyttet GjeldsofferAlliansen (GOA), siden 1993 som leder.

- Mot slutten av 1980-årene ble jeg selv arbeidsløs og fant meg som gjeldsslave. I min bank var det liten eller ingen hjelp å få, sier Sølvsupergjesten.

I sine år i GOA har Bengt Scheldt også registrert at det å henvende seg dit kan være en svært høy terskel for mange.

- Det hender rett som det er at når jeg tar en telefon, legger vedkommende i den andre enden røret på. Motet kan svikte og det understreker også at mange føler det som om det tema de vil ta opp, er tabubelagt.

Lobbyvirksomhet
Siden 1993 har Scheldt følt at det han holder på med, gir resultater. Det drives med mye holdningsskapende arbeid og ikke minst lobbyvirksomhet med god kontakt til Stortingsrepresentanter.

- Organisasjonen har uten tvil medvirket til flere endringer på relevante lover, sier Scheldt som kunne ønske at den pålagte rådgivningstjenesten i kommunene hadde større kapasitet. Særlig siste halvår har det vært tydelig å merke dette.

- Blant dem som henvender seg er det flere som forteller at de må vente opp til et halvt år for å få time hos en rådgiver.

NRK P1 Sølvsuper søndag 9. november 2008 kl. 07:03.