Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 tirsdag 3. juli 2001 kl 22.00 Copyright mord

Mord på islandsk

Den islandske krimforfatteren Árni Thórarinsson portretteres i serien
Den islandske krimforfatteren Árni Thórarinsson portretteres i serien "Copyright mord". (Foto: SVT)
Klart nok må det være ganske spesielt å skrive kriminallitteratur i et land der høytlesning av dødsannonser i radio fortsatt er en tradisjon. - Det skjer vel omtrent bare ett mord i året her på Island, sier krimforfatteren Árni Thórarinsson og skynder seg å legge til at islendingene likevel har hodet fullt av mord.

- Grunnen er at vi har et veldig bevisst forhold til døden her. Det merkes når noen dør i et så lite land som dette, sier Thórarinsson som er tredjemann ut i serien ”Copyright mord” om nordiske krimforfattere. Thórarinsson er kjendis i Reykjavik, med fortid som radiostemme og såkalt ”fjernsynspersonlighet”. Han har også fortid som manusforfatter innen krimsjangeren for islandsk fjernsyn.

Borte bra, hjemme…?
Thórarinsson dyrker slikt vi ikke forbinder med Island. Han er et innbitt storbymenneske og begir seg ytterst sjelden ut i Islands fantastiske landskaper. Det gjør han faktisk bare når han, som Thórarinsson uttrykker det, tar flybussen ut til Keflavik.

”Norge er et fint land å reise bort fra,” sa Jens Bjørneboe, og Árni Thórarinsson må antakelig huse liknende ambivalente følelser for sitt land. På sagaøya er han kjent for sine sarkastiske beskrivelser av det islandske samfunnet. De siste årene har han pakket ned sine skriverier og tilbrakt noen måneder i Barcelona om sommeren, der han har forvandlet utkastene til virkelige kriminalromaner. Hittil er det kommet to fra Thórarinssons hånd, ”Natten har tusen øyne” (1998) og ”Hvit Kanin” (2000), begge spekket med spørsmålsstillinger om identitet og selvinnsikt.

Ikke siden sagaene
Krimromanen er en litterær sjanger som tidligere knapt eksisterte i islandsk litteratur, om man velger å se bort fra enkelte av sagaene. I portrettet av Árni Thórarinsson treffer vi forfatteren på hans adresse, en islandsk villa fra 1920-tallet, et steinkast unna universitetet. Derfra skjøtter han også sitt journalistiske arbeid for Islands største avis, Morgunbladid, via e-post. Hans hovedansvar er et ukebilag om aktuelle filmer.

Árni Thórarinsson er et typisk nattemenneske, og de små timene bruker han til å forberede sin neste krimroman, ”Blue Moon”. Som man ser, har bøkene hans navn etter tittelen på kjente amerikanske sanger, den første etter Bobby Vees ”The Night Has a Thousand Eyes”, den andre etter Jefferson Airplanes ”White Rabbit”, og nå altså ”Blue Moon”. Et hjørne av kontoret er stappfullt med gamle vinylplater fra 50- og 60-tallet.

Reykjavik sen natt
En sen nattetime ute på byen med forfatteren tilbringes gjerne i avslappet selskap på en av Reykjaviks mange barer. Straks dukker alle mulige typer spennende mennesker opp rundt bordet.

- Jeg er en vel en slags middelaldrende bohem, medgir han. - Da jeg var ung, forsøkte jeg å henge med i klesmoten, og det syns vel fortsatt når det kan ha vært, humrer Árni Thórarinsson.

Om serien
I en serie på fem programmer portretterer de nordiske landene hver sin krimforfatter som de selv har valgt. Danmark har laget portrettet av Anne Holt, Norge av danske Michael Larsen, Sverige av islandske Árni Thórarinsson, Finland av sin egen finske kriminalforfatter Matti Yrjänä Joensuu og Island av svenske Håkan Nesser. Derved skapes både et bilde av forfatteren og et bilde av de nordiske lands oppfatning av hverandre.

Serien ”Copyright mord” viser at den nordiske kriminalroman har en del fellestrekk, bl.a. en spennende handling, en konkret og kontant tone og en sosial, samfunnskritisk referanseramme.


Nordisk samproduksjon
Pressekontakt Steinar Dahl, tlf. 23 04 74 57

Bilde
Den islandske krimforfatteren Árni Thórarinsson portretteres i serien ”Copyright mord”. (Foto: SVT)