Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK2 lørdag 8. november 2008 kl 19.55 "Nordkaperen" seiler i Indonesia

Maskinhavari og fortidsuhyrer

Nordkaperen seiler i Indonesia: I siste episode måtte Nordkaperen slepes til havn. (Foto: Mikael Ib Hansen, DR)
Nordkaperen seiler i Indonesia: I siste episode måtte Nordkaperen slepes til havn. (Foto: Mikael Ib Hansen, DR)
I siste episode av serien "Nordkaperen" seiler i Indonesia må båten ha slep for å komme i havn på Sumba. Og der får besetningen et lærerikt opphold på den indonesiske øya.

Mellom Bali og Sumba stanser maskinen på grunn av en ødelagt dieselpumpe, og det er for farlig å seile forbi de skarpe revene inn til Sumba. Seilene tas ned og skuta får slepehjelp forbi revene.

På Sumba er tradisjonene viktige, og det er flere ting man legger merke til når man kommer dit. Det er gravsteiner overalt - så mange at man nesten ikke kommer inn i husene. Man ser også at alle mennene går rundt med sumbasverd. Når guttene blir store, får de et slikt sverd som de bærer hele livet.

Vannbøflene er et viktig symbol her på øya, og de blir brukt som brudegave. For en fattig mann holder det å avlevere én bøffel for bruden, men for de store bryllupene kan det dreie seg om flere hundre. Hestekamper er også en gammel tradisjon på øya.

Stammefeider, bøffeltyverier og malaria
Sumba er også preget av stammefeider og bøffeltyverier. Malaria er utbredt, og Troels Kløvedal besøker en klinikk som er opprettet for å bekjempe sykdommen. Før klinikken åpnet døde det 3-5 barn i året.

Vi får være med på en Sumba-begravelse. Seremonien innebærer blant annet ofring av flere okser og hester, ettersom det var en betydningsfull mann som døde.

I farlig farvann
Når "Nordkaperen" igjen er sjøklar, seiler skuta inn i et område som er utsatt for naturkatastrofer. For to hundre år siden gikk vulkanen Tambora i luften og ødela mange landsbyer. Da kunne man høre et brak som var ti ganger høyere enn ved Vesuvs utbrudd i år 79.

De geologiske forholdene gjør indonesiske farvann til et av de farligste å seile i. Syd for dette havområdet er det fritt hav helt til Sydpolen. Her er bølgene store, og strømmen har en fart på over 10 knop. Man seiler ikke, man suser fremover og skal virkelig passe på.

Å navigere med sekstant er gammel lærdom, og vi får en innføring i hvordan det foregår.

Til sist seiler "Nordkaperen" inn til den eneste byen på den ufruktbare øya Komodo. Øya har et rikt dyrliv, og er kjent for komodovaranene. Det er verdens største nålevende øgleart. Den blir 2-3 meter lang og ser ut som fortidsuhyrer.

Om serien
Troels Kløvedal besøkte Indonesia på sin første jordomseiling på 70-tallet. I 2006 dro han tilbake, og vi får oppleve livet til sjøs, den fargerike indonesiske kulturen og den imponerende naturen i det sørøstasiatiske farvannet.

I seks tv-programmer har han utforsket Indonesias øyer, hovedstaden Jakarta, landets fryktinngytende vulkaner, eksotiske dyre- og planteliv, dets fascinerende folkeferd og kultur - og ikke minst de mange dansker som i tidens løp har valgt å slå seg ned i Indonesia.

Kløvedal forteller også levende om Indonesias historie fra islams inntreden på 1200-tallet og frem til i dag.

De som er ombord
Besetningen på Nordkaperen består av sønnen Asbjørn (8), datteren Gurli Marie (25), hustruen Else Marie og styrmann Thomas, som har seilt med Troels på verdenshavene i seks år.

På turen i Indonesias farvann har de med seg kameramannen Mikael Ib og lydmannen Paul fra Danmark Radio, som begge må sies å være på sitt livs opplevelsesreise.

Dansk dokumentar i seks deler (2006)
Originaltittel: Kløvedal i Indonesien (6:6)
Produsert av Danmarks Radio
Kontaktperson: Berit Ekholdt, tlf 23 04 94 50 / 997 97 743
TV-seere bes kontakte Publikumsservice, tlf 815 65 900 info@nrk.no