Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 onsdag 26. oktober 2005 kl 19.30 Forbrukerinspektørene

Økt kjøpepress mot barn og unge

Forbrukerinspektør Marit Evertsen Grimstad har møtt næringslivets nye yndlinger; barn mellom åtte og femten år. (Foto: Bjørgli & Bergersen)
Forbrukerinspektør Marit Evertsen Grimstad har møtt næringslivets nye yndlinger; barn mellom åtte og femten år. (Foto: Bjørgli & Bergersen)
Barn mellom åtte og femten år blir utsatt for stadig større kjøpepress fordi næringslivet har begynt å definere dem som en egen forbrukergruppe. Forbrukerinspektør Marit Evertsen Grimstad har snakket med noen i denne aldersgruppen, som i følge MMI bruker 6,5 milliarder kroner i året på eget forbruk…

Derfor er det kanskje ikke rart at kleskjeden Bik Bok nå har åpnet en egen butikk for denne aldersgruppen. De nye forbrukerne blir kalt "tweens" og får stadig tilbud om flere egne produkter.

Mer reklame
"Tweens" kommer av det engelske ordet between, som betyr mellom, og er et etablert begrep i USA. Det brukes om barna som faller mellom de minste ungene og tenåringene. I takt med at barnas innflytelse over beslutningene i familien har økt, stiger samtidig reklamesatsingen mot denne aldersgruppen.

Egenprodusert magasin fra NRK Fakta
Programledere: Kari Asheim, Elisabet Grøndahl, Marit Evertsen Grimstad og Snorre Tønset
Prosjektleder: Jan Terje Østerberg
Pressekontakt: Eirin Grytbakk, tlf 23 04 86 96/995 39 252

Vises også i Nett-TV.


LENKER
  • Les mer