Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 onsdag 21. juli 2004 kl 19.30 Perspektiv: Lettølet - dagen derpå

Om nordmenns forhold til øl

Nordmenns forhold til øl er både ja,ja og fy, fy… (Foto: Heidi P. Nilsen/Scanpix)
Nordmenns forhold til øl er både ja,ja og fy, fy… (Foto: Heidi P. Nilsen/Scanpix)
Øl er deilig, leskende og attraktivt i sosiale sammenhenger – derfor ikke bare akseptert, men bejublet. Ølet er en del av vår kultur, men snakker vi om en "drikkekultur" der det er rusen og ikke smaken som teller? Ja takk, begge deler vil vel noen si.

Perspektiv denne gangen streifer innom noen paradokser og eksempler. Programmet er nærmest et tv-kåseri med både humor, ironi, alvor og informasjon i lett sommerlig blanding. Programskaper Ebbe Ording får god støtte i sosialantropologen Runar Døving fra Statens institutt for forbruksforskning, øl-kjenneren Øystein Øystå og representanter for bryggeribransjen.

Ja, ja og fy, fy
Programmets røde tråd tråkler seg gjennom nordmenns nære, men akk så problematiske forhold til øl: ja, ja, men også fy, fy. I dette skjæringspunktet befinner lettølet seg – den alkoholsvake, men likevel alkoholholdige ølvarianten.

Å reklamere for alkohol er forbudt, mens lettøl-reklame er tillatt. Men likevel ikke slik at det bringer tanken hen på pils – for da er det alkoholreklame nemlig. Dette er et av alkoholpolitikkens mange dilemmaer. Da blir det også vanskelig å definere grensen mellom det lovlige og ulovlige, informasjon og overformynderi. Politikernes bestrebelser på å "holde balansen" får noen rare utslag, dokumentert i NRKs arkiv.

"Dagfinns lettøl"
I Sosial- og helsedirektoratets brev til Hansa Borg av 21. januar 2002 bes bryggeriene om å avstå fra annonseringen: "Det er direktoratets oppfatning at annonsen i sin helhet, samt bruken av bryggeriets logo, sammen gir klare assosiasjoner til alkoholholdig drikk". Dette er fremdeles gjeldende praksis til tross for statsråd Ingjerd Schous ønske om å endre loven da pressen slo saken opp.

Er direktoratets praksis urimelig? Eller er bryggeriene ikke i stand til å lage lovlig og virkningsfull reklame som kan bidra til å redusere alkoholforbruket?

I programmet lanserer Perspektiv sitt eget forslag – et forslag som sikkert vil kunne aksepteres av "alkoholminister" Dagfinn Høybråten selv: "Dagfinns lettøl".

Egenprodusert program fra Perspektiv-redaksjonen
Programansvarlig: Ebbe Ording, tlf: 92 41 70 51 ebbe.ording@nrk.no
Prosjektleder: Sissel Helle-Birkelund
Pressekontakt: Inger Larsen, tlf: 23 04 74 83