NRK1 lørdag 8. desember 2007 kl 22.25 Fakta på lørdag: Siste reis med Andrea Doria
Uten glorie – "Andrea Doria"
![]() Siste reis med Andea Doria: Det italienske passasjerskipet Andrea Dorias forlis i Atlanteren sommeren 1956 – i "Fakta på lørdag". (Foto: Accent Films Int.) |
Femti år etter at det italienske passasjerskipet "Andrea Doria" gikk ned utenfor den amerikanske østkyst på vei til New York, kan vi ta del i det personlige dramaet til kapteinen om bord, Piero Calamai. Han hadde ansvaret da 1700 mennesker var fanget på et synkende skip, med tilgjengelige livbåter bare til halvparten.
Klokken var noen minutter over elleve på kvelden den 25. juli 1956, med bare en natts reise igjen til New York, da "Andrea Doria" ble spiddet midtskips av "SS Stockholm".
Det spesielle med den langt mindre "SS Stockholm" var hennes forsterkede stålbau, spesialdesignet for Nordsjøens og Østersjøens islagte farvann. "SS Stockholm" får minimale skader, og fem av dem om bord omkommer i kollisjonen.
Annenhver passasjer
Om bord i "Andrea Doria" dør 43 mennesker øyeblikkelig i det kraftige sammenstøtet, de sikrede skottene er gjennomtrengt, og skipet får snart en slagside på 20 grader. Krengningen gjør at kun livbåtene på skipets ene side kan låres. Bare halvparten av de 1700 om bord kan på denne måten reddes. Situasjonen er ytterst prekær.
Kaptein Piero Calamai gjør alle de riktige tingene, tilkaller nærliggende skip og får hjelp av "SS Stockholm". Klokken 11 neste dag går skipet til bunns, alle som overlevde kollisjonen er reddet, og redningsaksjonen står som en av de mest vellykte til sjøs. I kjølvannet av ulykken fulgte en opprivende rettssak, som brått ble avsluttet med at partene inngikk en hemmelig avtale.
Forsikringsselskapene anslo "SS Stockholm" som var i fortsatt fin stand, bortsett fra den smadrede bauen, til å være verd 3 millioner dollar. "Andrea Doria" som lå på havets bunn ble anslått til under en ½ million.
Rykteflommen som ble iverksatt i forbindelse med det dulgte rettsoppgjøret, utpekte kaptein Calamai og offiserene på "Andrea Doria" som skyldige til skipsforliset.
Sic transit gloria mundi
I den sveitsiske dokumentaren framlegges dokumentene som viser at en ung offiser i 20-årene som kapteinen hadde gitt føringen av "SS Stockholm", feilkalibrerte radaren om bord og rente det svenske skipets forsterkede stålbau inn i "Andrea Doria". Den amerikansk-svenske kapteinen ble hedret og gjort til fører av det nye flaggskipet "Gripsholm". Kaptein Calamai fikk aldri seile mer.
I 1972 sendte USAs handelsmarines akademi i Kings Port vurderingen av skyld og uskyld i lukket konvolutt til "Andrea Dorias" kaptein. I ettertid viser det seg at Calamais ulyst mot å åpne brevet var så stor at han la konvolutten uåpnet i en skuff. Han døde våren 1973.
I dokumentaren viser Calamais datter oss det åpnede brevet, der faren fritas for all skyld og sjøoffiserene om bord på "SS Stockholm" får det glatte lag.
Sveitsisk dokumentar (2006)
Originaltittel: The Sinking of Andrea Doria
Produsert av: Accent Films Int.
Kontaktperson: Steinar Dahl, tlf. 23 04 74 57
TV-seere bes kontakte Publikumservice, tlf: 815 65 900
info@nrk.no
Klokken var noen minutter over elleve på kvelden den 25. juli 1956, med bare en natts reise igjen til New York, da "Andrea Doria" ble spiddet midtskips av "SS Stockholm".
Det spesielle med den langt mindre "SS Stockholm" var hennes forsterkede stålbau, spesialdesignet for Nordsjøens og Østersjøens islagte farvann. "SS Stockholm" får minimale skader, og fem av dem om bord omkommer i kollisjonen.
Annenhver passasjer
Om bord i "Andrea Doria" dør 43 mennesker øyeblikkelig i det kraftige sammenstøtet, de sikrede skottene er gjennomtrengt, og skipet får snart en slagside på 20 grader. Krengningen gjør at kun livbåtene på skipets ene side kan låres. Bare halvparten av de 1700 om bord kan på denne måten reddes. Situasjonen er ytterst prekær.
Kaptein Piero Calamai gjør alle de riktige tingene, tilkaller nærliggende skip og får hjelp av "SS Stockholm". Klokken 11 neste dag går skipet til bunns, alle som overlevde kollisjonen er reddet, og redningsaksjonen står som en av de mest vellykte til sjøs. I kjølvannet av ulykken fulgte en opprivende rettssak, som brått ble avsluttet med at partene inngikk en hemmelig avtale.
Forsikringsselskapene anslo "SS Stockholm" som var i fortsatt fin stand, bortsett fra den smadrede bauen, til å være verd 3 millioner dollar. "Andrea Doria" som lå på havets bunn ble anslått til under en ½ million.
Rykteflommen som ble iverksatt i forbindelse med det dulgte rettsoppgjøret, utpekte kaptein Calamai og offiserene på "Andrea Doria" som skyldige til skipsforliset.
Sic transit gloria mundi
I den sveitsiske dokumentaren framlegges dokumentene som viser at en ung offiser i 20-årene som kapteinen hadde gitt føringen av "SS Stockholm", feilkalibrerte radaren om bord og rente det svenske skipets forsterkede stålbau inn i "Andrea Doria". Den amerikansk-svenske kapteinen ble hedret og gjort til fører av det nye flaggskipet "Gripsholm". Kaptein Calamai fikk aldri seile mer.
I 1972 sendte USAs handelsmarines akademi i Kings Port vurderingen av skyld og uskyld i lukket konvolutt til "Andrea Dorias" kaptein. I ettertid viser det seg at Calamais ulyst mot å åpne brevet var så stor at han la konvolutten uåpnet i en skuff. Han døde våren 1973.
I dokumentaren viser Calamais datter oss det åpnede brevet, der faren fritas for all skyld og sjøoffiserene om bord på "SS Stockholm" får det glatte lag.
Sveitsisk dokumentar (2006)
Originaltittel: The Sinking of Andrea Doria
Produsert av: Accent Films Int.
Kontaktperson: Steinar Dahl, tlf. 23 04 74 57
TV-seere bes kontakte Publikumservice, tlf: 815 65 900
info@nrk.no