Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK2 fredag 13. april 2007 kl 21.40 På party med Tupperware

Han, hun og Tupperware

Brownie Wise lanserte Tupperware-parties på 50-tallet. Her kaster hun frisbee med den berømte plastbollen. (Foto: SND Films)
Brownie Wise lanserte Tupperware-parties på 50-tallet. Her kaster hun frisbee med den berømte plastbollen. (Foto: SND Films)
Earl Tupper oppfant Tupperware, men det måtte en kvinne til for å skape merkevarenavnet.

Tupperware betyr partytime, og i kveld tar den amerikanske regissøren Laurie Kahn-Leavitt seerne med på Tupperware-party så det forslår. Dokumentaren gir et humoristisk tilbakeblikk på 50-tallet og en plastbolle oppfunnet av Earl Tupper. Etter hvert som Tupperware-assortementet har ballet på seg, har også en helt egenartet kultur vokst fram.

Tupperware-nettverk
Tupperware-kulturen har satt en hær av kvinner i fokus, foruten salgskvinnen Brownie Wise som lanserte hjemmeparties for Tupperware-bollen da den kom på markedet for over et halvt århundre siden. Hennes suksess med å bygge Tupperware-nettverk gjorde henne til den første kvinne til å pryde coveret på forretningsbladet Business Week.

"Med denne filmen har jeg villet fortelle historien om de mange som ingen snakker om," sier Laurie Kahn-Leavitt som har laget dokumentaren. Det er kvinner som jobber på fabrikken, står bak disken, sitter på kontoret eller tar seg av fjøsstellet, kvinner som er ordinære og kan være litt ekstraordinære på hjemmeparties.

Programmet er sendt tidligere.

Amerikansk dokumentar (2003)
Originaltittel: Tupperware
and Beauty Queens
Produsert av: SND Films
Kontaktperson i Programinnkjøp Dokumentar: Gunilla Gaarder, tlf. 23 04 93 64, gunilla.gaarder@nrk.no
Pressekontakt: Steinar Dahl, tlf. 23 04 74 57