Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 onsdag 4. februar 2004 kl 19.30 Forbrukerinspektørene

Trumf vil ha trofaste kunder

Forbrukerinspektør Kari Asheim har vært i England, der
Forbrukerinspektør Kari Asheim har vært i England, der "lojalitetskort" er svært vanlige. (NRK-foto: Anne Liv Ekroll)
Butikkene vil ha lojale kunder, og tar stadig nye metoder i bruk for å nå nettopp dette målet. Nå går kortselskapet Trumf enda et skritt lengre i kampen om kundene. I tillegg skal det i kveld handle om forhåndsbestilte drosjer og hvordan du lettere kan selge boligen din.

I løpet av 2004 begynner Trumf å sende sine medlemmer reklame som er skreddersydd for den enkelte kundens kjøpevaner. Hver gang du bruker trumfkortet, blir opplysningene om hva du har handlet lagret i kortet. Dermed vet selskapet hva slags tilbud som vil friste nettopp deg.

Forbrukerinspektør Kari Asheim har vært i England, der slike "lojalitetskort" er svært vanlige og har møtt noen av forbrukerne som protesterer på ordningen.

Taxitrøbbel
Norgestaxi tilbyr fastpris på reisen til eller fra Gardermoen. Men kan du stole på at en slik forhåndsbestilt drosje virkelig kommer? Forbrukerinspektør Elisabet Grøndahl har møtt en kunde som opplevde at bilen ikke møtte opp til avtalt tid, verken på reisen til eller fra Oslo lufthavn. Hva er da vitsen med å forhåndsbestille?

Fristende førsteinntrykk
Det skal ofte ikke så mye til for at leiligheten skal være mer fristende på visning. Forbrukerinspektørene har fått eksperthjelp, og i kveld kan du selv se hvordan førsteinntrykket av boligen lett kan bli mye bedre for potensielle kjøpere.

Egenprodusert magasin fra NRK Fakta
Programledere: Anders Magnus, Elisabet Grøndahl, Peter Svaar og Kari Asheim.
Prosjektleder: Eivind Bulie
Pressekontakt: Eirin Grytbakk, tlf 23 04 86 96/995 39 252