Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK2 mandag 27. april 2009 kl 19.30 Berulfsens fargerike: Grønn av misunnelse

Slår et slag for grønt

Vi omgir oss med mye grønt. (Foto: Rolf Larsen)
Vi omgir oss med mye grønt. (Foto: Rolf Larsen)
Grønt er naturens farge fremfor noen. I kveld slår Berulfsen derfor et slag for den harmoniske fargen, både på golfbanen og i moskeen.

I kveld har Torkjell Berulfsen bestemt seg for å lære og spille golf. Derfor er han også nødt til å ta det viktige grønne kortet. I samme slengen finner han ut at grønt må være en tørst farge; verdens golfbaner forbruker hver dag 10 milliarder liter vann for å kunne holde seg grønne!

Berulfsen slår et slag også et slag for moskeene i den muslimske verden, hvor grønnfargen er allesteds nærværende. Ordet "Allah" altså "Gud" skal for eksempel skrives på en grønn bakgrunn. Og grønt er fastemåneden "Ramadan" sin farge.

Til slutt konsentrerer Berulfsen seg om verdens viktigste kjemiske reaksjon, fotosyntesen. Den trigger det grønne klorofyllet slik at verden blir grønn, og du og jeg får puste. Det er det man kaller "hole in one" på golfspråket. Men trenger man grønt kort til den slags?

Om serien
Gjennom åtte program tar Torkjell Berulfsen oss med på en reise over nær sagt hele verden. På veien dveler han ved fargenes betydning og historie. - Hvis jeg ikke hadde vært programsekretær, ville jeg ha vært påfugl. Skarpe, rene og klare farger er for meg en daglig fryd og juletrefest. Det er en klisjé, men det er en grunn til at farger setter farge på tilværelsen, sier Torkjell Berulfsen.

I sin nye serie tar Berulfsen oss med på en reise til Sør-Amerika, store deler av Europa, Asia og Afrika på jakt etter ulike fargeaspekter. I hvert program tar han for seg en og en farge i rekkefølgen blå, rød, brunt/oransje, gul, purpur, grønn og hvit/sort.

I programmene møter vi også Angela Wright som er britisk fargeekspert. Wright har lang erfaring i å kommunisere med farger og sto blant annet bak bensinstasjonen Shells verdensomspennende nye profil.

Programmet er sendt tidligere.

Innkjøpt dokumentarserie (2006)
Produsert av: Nordisk Film AS
Regi: Pål Sommer-Erichsen
Programleder: Torkjell Berulfsen
Pressekontakt: Anna-Marie Normann, tlf 23 04 78 53
TV-seere bes kontakte Publikumsservice, tlf: 815 65 900 info@nrk.no