Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 tirsdag 26. februar 2002 kl 22.30 Safari - i kunst og omegn

Ny musikal av Eggum og Loe

. Erlend Loe har skrevet rammehistorien rundt musikalen
. Erlend Loe har skrevet rammehistorien rundt musikalen "Antons villfaring" (NRK-foto: Ole Kaland)
Den 30. april går teppet opp på Det Norske Teatret i Oslo for forestillingen ”Antons villfaring”, en ny norsk musikal hvor Jan Eggum har skrevet sangene og Erlend Loe har skrevet historien. Luttspilleren Rolf Lislevand er nominert til Spellemannspris i kategorien klassisk musikk, og i Kautokeino blir det urpremiere 2. mars på stykket ”Lajla”, etter J.A.. Friis’ roman, som også er filmatisert flere ganger.

Vanligvis når en lager en musikal, utvikles stykket og sangene parallelt, slik at alt trekker i samme retning. Denne musikalen skiller seg i så måte ut, fordi utgangspunktet var en del sanger som Jan Eggum allerede hadde skrevet, men som ikke nødvendigvis hang sammen som en hel historie. Erlend Loe ble engasjert til å skrive en rammehistorie hvor sangene fikk en naturlig plass og kunne fungere som en del av en større enhet. Resultatet ble ”Antons villfaring”, som handler om en mann som har hatt slag og befinner seg på sykehuset. Stykket kretser rundt Antons fortid, nåtid og fremtid, og blander fantasi og virkelighet.

Stykket skapes i tett samarbeid mellom Eggum/Loe og regissør Marit Moum Aune, men også skuespillere og musikere bidrar i større grad enn vanlig til å forme det endelige resultatet. Arbeidet har akkurat startet, og prosessen fremover blir både spennende og utfordrende for alle de involverte.

Rolf Lislevand
Han har bosted i Italia, kontor i Tyskland, studio i Frankrike og hytte i Norge. – Det går verst utover lutten, sier Rolf Lislevand, som nå er nominert til Spellemannpris i kategorien klassisk musikk.

Hvordan finne fram i et notebilde fra 1600-tallet når melodien ligger i hjertet og rytmen i kroppen på en død komponist, og svært lite er gjengitt på papir? Den faglige innsikten på tidlig musikk har stadig økt siden ”bølgen” startet en gang på 60-tallet. I dag er Rolf Lislevand professor i lutt ved en musikkhøyskole i Tyskland. Når han ikke underviser sine studenter ved Trossingen Musikkhøyskole sør i Tyskland, holder han konserter, instruerer andre ensembler eller spiller inn CD’er. Han har seks solo-innspiller i alt.

Samisk teater
På Beaivvás Sámi Teáhter i Kautokeino blir det urpremiere på stykket ”Lajla” 2. mars i år. Forestillingen spilles på samisk og norsk, og skal også spilles i Oslo i april. Stykket er en ekte Romeo og Julie-historie, og handler om den store kjærligheten mellom same og ikke-same, som er så sterk at kranglingen mellom samer og nordmenn må vike.

I løpet av 20 år har teatret i Kautokeino befestet seg, og blitt et samisk nasjonalteater. Det har et budsjett på rundt 10 millioner pr. år, og en stab på 12 fast ansatte. Ettersom det samiske skriftspråket er forholdsvis ungt, har teatret basert sin repertoarpolitikk dels på adapsjoner av ikke-samisk materiale og dels på utarbeidelse av egne prosjekter, de siste bygget på den rike flora av samiske fortellinger og sagn som foreligger. Teatret har et trofast publikum som besøker de langstrakte turneene teatret legger ut på, primært i den mørke årstid.

Egenprodusert kulturmagasin
Prosjektleder Pål Sommer-Erichson
Pressekontakt Inger Larsen, tlf: 23 04 74 83

Bilder
1. Jan Eggum hadde en del sanger klare før samarbeidet med Erlend Loe i forbindelse med musikalen ”Antons villfaring” (Foto: Marit Hommedal/Scanpix)
2. Erlend Loe har skrevet rammehistorien rundt musikalen ”Antons villfaring” (NRK-foto: Ole Kaland)