Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK1 mandag 28. juni 1999 kl 20.05 Cola erobrer verden: I krig og fred

Cola erobrer verden: I krig og fred (t)


NRK1 mandag 28. juni kl 20.05
Cola erobrer verden (2:3): I krig og fred

Kampen mellom Cola og Pepsi

Det andre programmet i dokumentarserien om Cola-Cola fokuserer på den tøffe kampen om markedet mellom konkurrentene Pepsi og Cola og om erobringen av nye markeder etter kommunismens sammenbrudd. Det handler om amerikansk kapitalisme og kulturspredning i krig og fred i hele vårt århundre.
Mens verden opplever den kalde krigen, fører Cola og Pepsi sin private krig om verdensmarkedet. Coca-Cola ble forbudt både i Sovjetunionen og Kina under den kalde krigen. Kommuniststatene mente den var et symbol på det dekadente Vesten og det sjelløse forbrukersamfunnet.
Tidligere Pepsi-advokat, Richard Nixon, hjalp Pepsi med å få et enormt forsprang på Cola bak jernteppet. Pepsi ble produsert i det tidligere Sovjetunionen og hadde vært i salg i flere år da Coca-Cola kom på dette markedet i 1987.
Selv om Cola- Cola hevder at selskapet fører en upolitisk linje, har Cola hatt en sterk innflytelse i Russland, verdenskriger og hjemme i de svartes kamp for sivile rettigheter.

Symbolet på kapitalismen
Det var den sigarrøykende sjefen, Robert Woodruff, som erklærte Cola som selve symbolet på kapitalismen og \"alt det Amerika står for\". Han ledet selskapet gjennom depresjonen og den annen verdenskrig og mente at der amerikanerne var skulle også Cola være.
Coca-Cola fulgte ikke bare de allierte soldatene under krigen. Drikken ble også med da de tyske soldatene marsjerte gjennom Europa. Etter at Pearl Harbour ble bombet, skulle alle amerikanske soldater få tilgang til en flaske Cola uansett hvor de befant seg i verden. Dette førte til at selskapet opprettet, i samarbeid med det amerikanske krigsdepartementet, 64 Cola-tapperier bak de allierte linjene. Med dette vant Cola en foreløpig serier over konkurrenten Pepsi.
Vi ser kommunismen kollapse i Moskva, Praha, Bucuresti og Berlin. Og hvem er der for å tilby \"den første smak av frihet\"? \"Cola-Cola, selvfølgelig!\"
At Cola er blitt en del av den amerikanske sjelen ser vi klart i 1985, da selskapet lanserte en søtere utgave av leskedrikken under navnet \"New Coke\". Etter kraftige protester fra cola-drikkere over hele verden, ble selskapet nødt til å lansere den gamle oppskriften på nytt under navnet \"Classic Coke\". I mellomtiden seilte Pepsi Cola opp som USAs mest solgte mineralvann. Men Coca Cola har siden gjenerobret sin tidligere tetplass, og ser fortsatt ut til å ha et \"evig, ungt liv\". Mens Cola drikkes av presidenter og dikatorer sliter Pepsi fortsatt med et image som drikken for de lavere klasser.

NRK1 mandag kl 20.05

Bilde
Coca- Cola er blitt symbolet på kapitalismen og \"alt det Amerika står for\". Den nostalgiske reklameplakaten med sositetskvinnen som \"forførte\" forbrukerne\" er fra 1935.

Kanadisk dokumentarserie i tre deler
Pressekontakt i Fjernsynets informasjonsavdeling: Siri G. Meyer, tlf. 23048123